Utusan Borneo (Sarawak)

Marco Robinson guna bengkel, ‘bootcamps’ capai kebebasan kewangan

-

KUCHING: Selepas perjuangan dan kekecewaan berdekad- dekad, Marco Robinson menempa nama sebagai pelabur harta berjuta dolar, penulis laris nombor satu dan usahawan pemenang anugerah.

Beliau kini dalam misi membantu rakyat Malaysia untuk mengubah kehidupan dengan berkongsik­an kisahnya dan alat di luar kelaziman yang digunakan dalam mencapai kebebasan kewangan melalui bengkel dan ‘ bootcamps’ dijalankan di bawah The Wealth Revolution Group yang diasaskan olehnya.

Beliau juga tidak asing lagi dalam pentas pengucapan awam dan ceramah motivasi malah telah membuat banyak penampilan dalam beberapa rangkaian radio dan televisyen di United Kingdom dan penerbitan terkenal seperti Forbes dan Bloomberg.

Marco turut memiliki beberapa perniagaan yang ber- operasi di bawah francais globalnya NAKED.

Ia merangkumi syarikatsy­arikat dalam sektor pelanconga­n, makanan dan minuman, hartanah, kosmetik dan hiburan.

Mereka juga sebahagian daripada New Rich List - program pemecut untuk permulaan dan berdasarka­n mata wang kripto (crypto- currency), dolar NAKED ( NKD$) yang berasaskan teknologi blok rantaian.

NKD$ akan membolehka­n pengguna- pengguna setia untuk menjimatka­n wang semasa berbelanja serta membolehka­n mereka mendapat ganjaran pada setiap pembelian daripada syarikat-syarikat di bawah naungan New Rich List.

Kejayaan paling besarnya ialah dapat memberikan rumah kepada yang kurang bernasib baik untuk menjalani kehidupan yang baik.

Beliau baru-baru ini selesai membuat penggambar­an ‘My Great Property Giveaway’ dengan Channel 4 di UK (masa perdana 30 juta penonton) dan menghabisk­an masa selama 12 minggu mencari golongan orang yang layak menerima rumah serba baharu.

Beliau juga baharu selesai penggambar­an ‘ My Great Hartanah Giveaway’ dengan Channel 4 di UK (perdana masa 30 Juta penonton) dan menghabisk­an masa selama 12 minggu lalu mencari golongan orang yang lebih berhak daripada jenama baharu. Rancangan itu adalah dokumentar­i paling penting dalam rumah mampu milik yang pernah dihasilkan dan disiarkan di televisyen.

Marco merupakan satu- satunya individu yang sanggup menawarkan salah satu hartanahny­a, gadai janji bebas, kepada keluarga kurang bernasib baik yang memerlukan bantuan malah beliau turut membantu keluarga dari Syria menemui tempat perlindung­an dan kedamaian.

Perjalanan­nya menuju kebebasan kewangan bermula menerusi jualan langsung.

Pada tahun 2000, takdir menimpa menyaksika­n beliau kehilangan kerja sebagai pengarah projektor untuk salah satu syarikat awam terbesar di Malaysia, rumah tangga bergolak dan diserang penyakit jantung pada usia 29 tahun.

Beliau kemudian mula menulis buku pertamanya bertajuk ‘Close the Deal & Suddenly Grow Rich’ yang mengisahka­n kehidupann­ya sebagai jurujual dan kemudianny­a menjadi buku laris nombor satu.

Dengan kejayaan itu, namun tidak dapat bergantung sepenuhnya pada royalti, Robinson mula bertanya pada diri sendiri bagaimana untuk menjadikan dirinya sebagai seorang jutawan. Kemungkina­n tidak terbatas namun ia tidak sehingga setahun kemudian apabila beliau mendapat idea.

Menggunaka­n gerak hati untuk membimbing dirinya, sejarah dan minda terbuka untuk mendorong dirinya, beliau membuat kekayaan peribadi sebanyak $12 juta pada 2009 dengan membangunk­an Syarikat Insentif Percutian pertama di dunia yang menarik pelangganp­elanggan besar seperti Citibank, BMW, Mercedes dan banyak lagi.

Buku keduanya, ‘The Financial Freedom Guarantee’, merupakan pelan persaraan memenangi anugerah yang menggarisk­an strategi-strategi yang diguna pakai oleh beliau untuk mengumpul kekayaan harta.

Sepintas lalu, kehidupan RMarco mungkin kelihatan seperti nasib dan kekayaan, namun visi tidak terhalang beliau dan terus menetapkan sasaran baharu – dan kemudian mencapainy­a – adalah apa yang melonjakka­n beliau ke tahap kebebasan kewangan yang orang ramai mahukan, tetapi hanya beberapa orang sahaja yang berjaya.

Marco akan mengadakan seminar percuma secara langsung di Miri pada 12 Ogos ini di Hotel Waterfront Pullman Miri.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Suzzanne di talian 012-6222997 atau emel bookyourse­at@wealthrevo­lutiongrou­p.com.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia