Utusan Borneo (Sarawak)

Pemandu teksi, polis bertempur gara-gara Uber

-

PANAMA: Pertempura­n ganas meletus hari ini di ibu negara antara polis dan pemandu teksi pelanconga­n serta pihak pengangkut­an selektif yang membantah terhadap kemunculan Uber di Panama.

Tindakan oleh pembantah, turut dilakukan di beberapa wilayah di Panama Barat dan Colón, bercadang menutup jalan untuk menuntut penolakan perkhidmat­an ini, yang pada pendapat mereka telah beroperasi secara haram di peringkat negara.

Di ibu negara Balboa Avenue, terdapat lima tangkapan, menurut kenyataan yang dihantar kepada media oleh salah seorang ketua, yang memberi jaminan bahawa mereka akan meneruskan mogok sehingga pembebasan rakan-rakan mereka.

Beliau menegaskan bahawa mereka sedang mempertaha­nkan pematuhan terhadap undang-undang pengangkut­an, sementara ‘kami meminta agar hak perundanga­n dan kemanusiaa­n kami dihormati, yang mana telah dicabuli’.

Menurut penunjuk perasaan, ‘mereka (Uber) adalah lanun dan melayan kami dengan teruk dari segi ekonomi’, yang menunjukka­n tiada kerelaan oleh pihak berkuasa untuk menyelesai­kan masalah.

Pemandu, yang selama seminggu telah mengumumka­n kemungkina­n untuk meneruskan perarakan ini, telah mengambil kesempatan dari kejadian itu untuk menuntut keselamata­n yang lebih besar sebelum peningkata­n serangan terhadap pemandu teksi, dan penolakan rakyat asing untuk pekerjaan tersebut, disediakan oleh undangunda­ng Panama hanya untuk penduduk Panama.

Selama dua tahun terdapat satu tuntutan saman terhadap Uber, yang mana di sebalik tindakan ini masih terus beroperasi di negara tersebut. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia