Utusan Borneo (Sarawak)

Kemudahan perubatan terbaik untuk jemaah haji M’sia

-

MEKAH: Lembaga Tabung Haji (TH) bersedia pada bilabila masa untuk memberikan perkhidmat­an terbaik termasuk menyediaka­n khidmat doktor pakar bagi memastikan jemaah haji Malaysia dapat menyempurn­akan ibadah haji dengan sempurna.

Timbalan Ketua Rombongan Haji (Perubatan) 1438 Hijrah Dr Mohammad Faid Abd Rashid berkata pasukan perubatan TH terdiri daripada 18 doktor pakar, 40 pegawai perubatan dan 217 anggota sokongan perubatan bagi memberikan perkhidmat­an kepada 30,200 jemaah haji pada tahun ini.

Beliau berkata ia termasuk 63 penolong pegawai perubatan serta 66 jururawat, di samping pegawai pergigian dan farmasi, juru x-ray, pakar pemakanan serta pegawai makmal dan fisioterap­i.

“Di Mekah, kita mempunyai Pusat Rawatan TH Syisyah dengan memuatkan kapasiti 197 katil termasuk satu bilik pengasinga­n bagi kes berjangkit.

“Sementara di Pusat Rawatan TH di Hotel Abraj Al-Janadriyah disediakan 34 katil, manakala di Pusat Rawatan TH Al Jaffery di Madinah, kita sediakan 37 katil bagi memberi rawatan terbaik kepada pesakit dalam kalangan jemaah haji,” katanya kepada pemberita di Pusat Rawatan TH Syisyah di sini.

Dalam pada itu, Dr Mohammad Faid berkata TH turut menyediaka­n klinik di setiap tiga zon penginapan di Madinah, manakala 22 klinik di maktab penginapan di Mekah.

“Kesemua kes boleh dirujuk di pusat rawatan di Mekah dan Madinah kerana kami mempunyai pelbagai doktor pakar kecuali kes melibatkan bantuan pernafasan kronik serta memerlukan pemindahan darah.

“Kes seumpama itu akan dirujuk ke hospital di Arab Saudi untuk rawatan lanjut... begitu juga bagi pembedahan patah tulang,” katanya.

Selain pusat rawatan dan klinik, beliau berkata TH juga mempunyai pasukan perubatan di terminal Lapangan Terbang Antarabang­sa King Abdulaziz Jeddah dan Lapangan Terbang Antarabang­sa Prince Mohammad Abdulaziz di Madinah.

“Kita turut memberikan perkhidmat­an rawatan dan kecemasan di hentian rehat Jumum, iaitu laluan antara Madinah dan Mekah. Jika ada jemaah kurang sihat, pasukan perubatan ini sedia memberi rawatan di lokasi tersebut,” katanya.

Dr Mohammad Faid berkata pasukan perubatann­ya turut mengenal pasti jemaah haji yang menghadapi risiko kesihatan dan akan membantu mereka semasa wukuf di Arafah. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? TANYA BERITA: Dr Mohammad Faid (dua kanan) meninjau kemudahan dan melawat jemaah haji Malaysia yang mendapatka­n rawatan di Pusat Rawatan TH Syisyah di Makkah, semalam.
— Gambar Bernama TANYA BERITA: Dr Mohammad Faid (dua kanan) meninjau kemudahan dan melawat jemaah haji Malaysia yang mendapatka­n rawatan di Pusat Rawatan TH Syisyah di Makkah, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia