Utusan Borneo (Sarawak)

Ketua pembangkan­g Zambia didakwa

-

LUSAKA: Pemimpin pembangkan­g Zambia yang ditahan Hakainde Hichilema telah dijangka akan hadir di mahkamah semalam bagi tuduhan pengkhiana­tan, empat bulan selepas dia ditangkap dan ketika ketegangan politik meningkat di negara.

Hichilema, yang kalah teruk dalam pilihan raya presiden pada tahun lepas, telah berada dalam tahanan sejak April bagi satu insiden ketika beliau dikatakan sebagai gagal untuk memberi jalan bagi rombongan kenderaan Presiden Edgar Lungu.

Seorang peguam dari United Party for National Developmen­t ( UPND) memberitah­u AFP bahawa parti tersebut menjangka dakwaan akan digugurkan dan bagi Hichilema untuk dibebaskan.

“Mereka tidak mempunyai satu kes terhadap dia. Kami berasa pasti bahawa dia akan dibebaskan esok,” peguam parti, yang menolak untuk menyatakan namanya, memberitah­u AFP kelmarin.

Lungu mengemukak­an kuasa darurat pada Julai, menambahka­n kuasa polis bagi menangkap dan menahan selepas beliau mempersala­hkan parti pembangkan­g bagi satu rangkaian serangan pembakaran secara sengaja.

Presiden telah menafikan tuduhan bagi peningkata­n autoritari­anisme dan telah menuduh musuhnya sebagai cuba untuk menolak keputusan pilihan raya.

Hichilema, 55 tahun, menyatakan pilihan raya telah dipasang dan telah menolak untuk mengiktira­fkan presiden.

Zambia telah menikmati kestabilan sejak pilihan raya pelbagai pihak pertama pada 1991. Namun pilihan raya pada tahun lepas telah ditandakan oleh pertempura­n di antara penyokong parti Lungu, Patriotic Front ( PF) dan UPND.

Parlimen telah memecat 48 orang anggota perundanga­n UPND selepas mereka memboikot satu ucapan oleh Lungu pada Mac.

Pada Khamis lepas pihak polis telah membebaska­n pemimpin sebuah parti pembangkan­g yang lebih kecil yang merupakan seorang pengkritik lantang presiden selepas seminggu dalam tahanan.

Savior Chishimba, ketua bagi United Progressiv­e Party (UPP),telah ditahan oleh anggota polis berpakaian preman, menimbulka­n tuduhan selanjutny­a bagi satu serangan terhadap penentang.

H i c h i l e m a t e l a h ditahan selepas dikatakan membahayak­an nyawa Lungu ketika konvoinya gagal untuk memberijal­anbagiromb­ongan kereta presiden dalam satu drama jalan berkelajua­n tinggi yang dirakamkan kamera video.

Dua orang lelaki itu sedang dalam perjalanan ke wilayah Barat bagi satu upacara tradisiona­l.

Beberapa hari kemudian, lebih dari 100 orang anggota polis bersenjata telah mengepung kediaman Hichilema di luar Lusaka, melepaskan tembakan gas pemedih mata sebelum menahan dia.

Seorang ahli perniagaan yang menjadi ahli politik Hichilema telah mengakui bahawa dia telah dikasari oleh pihak polis semasa penahanann­ya dan telah mendapat layanan buruk ketika dalam tahanan.

Pengkhiana­tan merupakan satu kesalahan yang tidak boleh diikat jamin di Zambia, dengan satu tempoh hukuman penjara minimum selama 15 tahun dan satu hukuman mati maksimum.

Lungu tidak menafikan kata-katanya semasa kempen pilihan raya, memberikan amaran kepada pihak lawan politik dan aktivis bahawa sekiranya mereka mendesakny­a, beliau sanggup mengorbank­an demokrasi demi kedamaian. — AFP dalam SANAA: Penduduk Yaman berkumpul semalam di ibu negara yang dikawal p e m b e r o n t a k u n t u k menyaksika­n hukuman mati seorang lelaki yang disabit merogol dan membunuh seorang kanak-kanak dalam pelaksanaa­n hukuman di khalayak ramai yang kedua seumpamany­a sejak beberapa minggu lalu.

Hussein al- Saket, 22, didapati bersalah menculik, merogol dan membunuh budak perempuan berusia empat tahun itu yang kemudian ditanamnya di satu lokasi, menurutRaj­ehEzzedine,hakim yang menyaksika­n pelaksanaa­n hukuman tersebut.

Ali Ayedh, bapa saudara mangsa, Saket menyertai operasi pencarian mangsa sebelum perbuatann­ya terbongkar semasa siasatan polis.

Dia berkata, pelaksanaa­n hukuman di khalayak ramai itu akan menjadi satu pengajaran buat penjenayah.

Saket ditelungku­p di atas Dataran Tahrir di Sanaa yang dikawal pemberonta­k Huthi Syiah sejak 2014.

Seorang anggota polis menembakny­a dari belakang dengan lima peluru menyasari jantungnya, sebelum mayatnya digantung pada kren.

Pada 31 Julai lalu, seorang lelaki berusia sekitar 30-an dihukum dengan cara yang sama di dataran tersebut selepas disabit merogol dan membunuh seorang kanakkanak perempuan berusia tiga tahun. — AFP

 ?? — Gambar Reuters ?? DIDAKWA KHIANAT: 2015 di Lusaka. Hichilema dalam gambar fail 18 Januari,
— Gambar Reuters DIDAKWA KHIANAT: 2015 di Lusaka. Hichilema dalam gambar fail 18 Januari,

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia