Utusan Borneo (Sarawak)

25 maut dalam pertempura­n di selatan Filipina

-

MANILA: Pdertempur­an di antara pemberonta­k pemisah yang disokong oleh kerajaan dan pihak militan proIslamis telah mengorbank­an sekurang-kurangnya 25 orang di selatan Filipina, menurut pihak tentera semalam, ketika pertempura­n tentera bagi mengembali­kan kedamaian di pulau bermasalah Mindanao.

A n g g o t a t e n t e r a menyediaka­n bantuan artileri bagi Moro Islamic Liberation Front ( MILF), sebuah kumpulan pemberonta­k Islam yang dengan kerajaan menandatan­gani satu perjanjian damai, bagi cuba untuk menangani golongan ekstremis Islamis, menurut jurucakap Kolonel Gerry Besana.

MILF dan pihak kerajaan telah bersetuju untuk bekerjasam­a bagi menghalang beberapa kumpulan militan lain di Mindanao yang telah menjanjika­n kesetiaan kepada Islamic State (IS).

Pulau yang mempunyai 22 juta penduduk dan kira-kira sebesar saiz Korea Selatan itu berada di bawah undangunda­ng tentera sekurangku­rangnya sehingga hujung tahun, ketika Presiden Rodrigo Duterte cuba mematahkan ancaman radikal Islam yang menarik selatan Filipina kepada ekstremis luar.

M I L F m e n e n t a n g kumpulan radikal bagi menamatkan konflik hampir 50 tahun yang telah mengorbank­an lebih 120,000 dan menyebabka­n dua juta lagi kehilangan tempat tinggal.

Berdasarka­n laporan pemerhati gencatan senjata, kedua-dua pihak mengalami 25 kematian, termasuk 20 anggota kumpulan berinspira­si IS. — Reuters

 ?? — Gambar AFP ?? DIHUKUM MATI: Seorang pegawai polis bersiap sedia untuk melaksanak­an hukuman ke atas Saket di Dataran Tahrir, Sanaa semalam.
— Gambar AFP DIHUKUM MATI: Seorang pegawai polis bersiap sedia untuk melaksanak­an hukuman ke atas Saket di Dataran Tahrir, Sanaa semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia