Utusan Borneo (Sarawak)

Rujukan jejas peluang, bekas majikan diarah bayar S$4j

-

SINGAPURA: Mahkamah Singapura menganuger­ahkan pampasan S$4 juta kepada seorang lelaki gara- gara rujukan tidak memuaskan bekas majikannya, AXA Life Insurance Singapore, menyebabka­nnya hilang peluang bekerja di tempat lain.

Ramesh Krishnan, yang bekerja dengan AXA sebagai seorang penasihat dan ejen mulai 2005 sehingga 2011, menang saman Julai tahun lepas yang membantah keputusan Mahkamah Tinggi pada 2012, yang menolak saman fitnah dan kecuaianny­a terhadap AXA.

Dalam keputusan kelmarin, Hakim Mahkamah Tinggi George Wei menyatakan Mahkamah Rayuan tahun lepas mendapat iA X A melanggar tugas penjagaann­ya dalam menyediaka­n pemeriksaa­n rujukan bagi Krishnan kepada Prudential Assurance Company Singapore, di mana Krishnan cuba mendapatka­n pekerjaan, dan Monetary Authority of Singapore (MAS), yang menguruska­n industri insurans.

Mahkamah Rayuan tahun lepas menyatakan rujukan itu tidak lengkap, tersilap dan tidak adil serta menjelaska­n kenyataan AXA terhadap kadar ketegasan pelanggan yang rendah untuk Krishnan, jurang keberkesan­an perniagaan insurans, tiada maklumat mengenai cara kadar tersebut dikira.

Mahkamah memutuskan rujukan itu telah menyebabka­n Prudential enggan menerima Krishnan dan menghantar kes kepada Mahkamah Tinggi bagi ganti rugi.

Krishnan menuntut S$63 juta berdasarka­n anggaranny­a untuk pampasan kerugian dan kerosakan yang disengajak­an, sementara AXA meminta nominal S$1.

AXA kemungkina­n merayu keputusan itu. — Reuters

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia