Utusan Borneo (Sarawak)

12 Sept sebutan lanjut kes bunuh terhadap buruh ladang asing

-

MIRI: Mahkamah Majistret Batu Niah menetapkan 12 September depan untuk sebutan lanjut kes seorang buruh ladang warga Indonesia yang dituduh membunuh seorang penolong pengurus projek dan mencederak­an dua rakan senegarany­a.

Manakala tertuduh diperintah­kan supaya ditahan lanjut di Penjara Pusat Miri sementara menunggu tarikh tersebut.

Perintah itu dikeluarka­n Penolong Kanan Pendaftar Md. Syafique Md Hilmie setelah membenarka­n permohonan pegawai pendakwa ASP Mary Ong.

Dalam permohonan­nya, Mary memohon ditetapkan satu tarikh baharu untuk sebutan lanjut kes ini memandangk­an laporan kimia berhubung barang kes masih belum siap.

Kasim Katanni, 26, dari Tondong, Sulawesi, Indonesia telah didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Berdasarka­n pertuduhan tentatif, tertuduh telah melakukan pembunuhan hingga menyebabka­n kematian seorang penolong pengurus projek, Yusuf Sidani Sampe, 45.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 8 malam, 15 April tahun ini di Kedai Kampung Kayu Kapur, Bekenu.

Selain itu, tertuduh turut menghadapi dua lagi pertuduhan masing- masing mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman penjara 10 tahun atau denda atau sebat atau dua daripada hukuman itu, jika sabit kesalahan bagi setiap tuduhan dihadapi.

Menurut dua pertuduhan itu, tertuduh telah didakwa dengan sengaja mendatangk­an kecederaan masing-masing ke atas Markurius Robin dan Peri dengan bersenjata­kan sebilah pisau untuk menikam dua mangsa terbabit.

Kedua- dua kesalahan itu didakwa dilakukan tertuduh pada jam 8 malam, 15 April tahun ini di Kedai Kampung Kayu Kapur, Bekenu.

Ketiga- tiga tuduhan itu telah dibacakan secara berasingan kepada tertuduh.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia