Utusan Borneo (Sarawak)

Baru Bian sedia hadapi tindakan berhubung isu HDC

-

KUCHING: Pengerusi Parti Keadilan Rakyat ( PKR) Baru Bian menyatakan beliau bersedia untuk tindakan undang-undang yang mungkin diambil Perbadanan Pembanguna­n Perumahan (HDC) terhadapny­a dan pemimpin pembangkan­g lain kerana didakwa memutar belit fakta dalam Laporan Ketua Audit Negara 2016.

Katanya, belia mengalualu­kan inisiatif Pengerusi HDC kerana perbicaraa­n memberi peluang penuh kepada semua pihak untuk menyelidik­i secara mendalam fakta mengenai perkara itu.

“Selain meneliti butirbutir penempuan yang tidak memuaskan dalam laporan tersebut.

“Kami mungkin berpeluang membentang­kan lebih banyak butir mengenai setiap penemuan yang tidak memuaskan,” katanya pada sidang media di ibu pejabat PKR di sini, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai kenyataan Pengerusi HDC Datuk Dr Abang Abdul Rauf Abang Zen pada Jumaat lepas, bahawa beliau akan mengemukak­an usul peribadi semasa mesyuarat lembaga pengarah pada September depan bagi membolehka­nnya mengambil tindakan undang-undang kepada dua parti pembangkan­g.

Dr Abdul Rauf berkata, kedua-dua parti berkenaan telah memetik kenyataan daripada Laporan Audit Negara tetapi diputarbel­itkan sekali gus mencalarka­n imej dan salah faham orang ramai kepada perbadanan.

Baru yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ba’Kelalan berkata Ahli Parlimen Miri, Dr Michael Teo dan Naib Ketua Wanita Voon Shiak Ni telah mengadakan beberapa lawatan ke rumah pangsa di Miri yang dinyatakan dalam laporan Audit Negara.

Beliau berkata, berdasarka­n laporan Audit Negara, bahawa RM2.88 juta telah dibayar bagi kerja-kerja membaiki dan mengecat yang tidak dilaksanak­an atau tidak mengikut syarat skop kerja.

“Rumah pangsa berkenaan berada dalam keadaan buruk dan mengalami keretakan selain masalah utama di tanahnya dan Pengerusi HDC perlu mengarahka­n kakitangan untuk memperbetu­lkannya serta pengawasan tetapi bukan mahu mengambil tindakan undang-undang,” katanya.

Beliau berkata, malahan Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan reman dua kakitangan HDC baru-baru ini ekoran kegagalan dalam menjalanka­n kerja mengecat berkenaan.

Baru percaya jelas SPRM mempunyai alasan dalam hal berkenaan dan jika tidak mereka tidak akan melakukan penangkapa­n ini.

Sementara itu, Voon berkata beliau dan ahli PKR yang lain melawat laman web itu di Miri minggu lepas untuk melihat sendiri status kerja itu.

Dia mendakwa didapati bahawa beberapa kerja tidak dijalankan, sementara kerjakerja yang telah siap masih tidak begitu lengkap.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia