Utusan Borneo (Sarawak)

Jasa mekanik, pemandu sukarela dalam Perang Dunia Kedua sentiasa diingati

-

KUCHING: Semalam menandakan ulang tahun kedua penubuhan Memorial Perang Dunia Kedua Untuk Mekanik dan Pemandu Sukarela Sarawak di Kuil Zu Tze di Tabuan Laru, di sini.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Dr Sim Kui Hian dan Konsul Jeneral China di Kuching Fu Jijun adalah antara tetamu yang hadir untuk memberi penghormat­an.

Menurut Dr Sim, memorial tersebut adalah untuk mengiktira­f sumbangan perwira yang telah berkorban untuk keamanan, di mana kira-kira 100 pemandu dan mekanik sukarela Sarawak adalah antara mereka yang mengembara ke Kunming untuk menyokong perang China menentang penceroboh­an Jepun.

“Ini memang merupakan penghormat­an yang sesuai dan akan menjadi peringatan kepada generasi masa depan kita mengenai sejarah dan pengorbana­n yang dibuat oleh mekanik dan pemandu sukarelawa­n Sarawak,” katanya.

Sementara itu, Fu berkata mekanik dan pemandu sukarelawa­n telah mendedikas­ikan diri mereka ke China dengan ‘hati dan jiwa’.

“Kisah kepahlawan­an mereka menunjukka­n perpaduan dan hubungan rakan senegara antara orang Cina.

“Mereka membuat sumbangan yang luar biasa untuk kemenangan perang rakyat China terhadap penceroboh­an Jepun.

“Bagi pihak Konsulat Jeneral China di Kuching, saya ingin merakamkan penghargaa­n kami kepada mekanik sukarela dan keluarga mereka. Kerajaan dan rakyat China tidak akan melupakan pengorbana­n mereka,” katanya.

Memorial Perang Dunia Kedua Untuk Mekanik dan Pemandu Sukarelawa­n Sarawak telah direalisas­ikan tahun lepas berikutan perancanga­n dan persediaan serta bantuan daripada lembaga pengurusan Kuil Zu Tze dan Persatuan Penyelidik­an Akademik Cina Sarawak yang disokong oleh semua lapisan masyarakat.

 ??  ?? DALAM KENANGAN: Dr Sim dan Ahli Majlis Perbandara­n Padawan ( MPP) Amy Tnay meletakkan bunga pada Memorial Perang Dunia II Untuk Mekanik dan Pemandu Sukarelawa­n Sarawak.
DALAM KENANGAN: Dr Sim dan Ahli Majlis Perbandara­n Padawan ( MPP) Amy Tnay meletakkan bunga pada Memorial Perang Dunia II Untuk Mekanik dan Pemandu Sukarelawa­n Sarawak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia