Utusan Borneo (Sarawak)

Polis siasat punca bendera Indonesia dicetak terbalik

-

JOHOR BAHRU: Polis sedang menjalanka­n siasatan berhubung kesilapan apabila bendera Indonesia dicetak terbalik di dalam buku panduan Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 ( KL2017).

Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun berkata siasatan adalah untuk mengenal pasti punca kesilapan itu berlaku.

“Mungkin ada kesilapan teknikal berlaku, bagaimanap­un kita sedang menyiasat perkara ini dan kita akan ambil tindakan sewajarnya kerana ini merupakan in- siden yang sepatutnya tidak boleh berlaku.

“Kita tidak mahu negara jiran Indonesia berkecil hati dengan perkara ini dan kita akan mengambil beberapa langkah keselamata­n agar perkara ini tidak berulang lagi di masa akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksika­n majlis serah terima tugas Ketua Polis Johor yang baharu antara Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd dan Datuk Mohd Khalil Kader Mohd.

Mohamad Fuzi berkata hubungan Malaysia dengan Indonesia amat penting kerana negara itu turut menyertai acara sukan dwitahunan berkenaan.

Dalam kejadian semalam, bendera Indonesia dikesan dicetak terbalik pada buku panduan Sukan SEA KL2017 sehingga menjadi tular di laman sosial selain mengundang pelbagai kritikan, termasuk oleh Menteri Pemuda dan Olahraga Republik Indonesia, Imam Nahrawi.

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin bagaimanap­un telah memohon maaf kepada rakan sejawatann­ya itu dengan berkata kesilapan itu tidak disengajak­an.

Sementara itu, pada majlis berkenaan, Wan Ahmad Najmuddin, 59, yang menamatkan tugasnya hari ini akan bertukar ke Bukit Aman sebagai Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman yang baharu.

Beliau yang hampir dua tahun memegang jawatan Ketua Polis Johor sejak 1 Dis 2015 akan digantikan dengan Mohd Khalil, 57, yang sebelum ini memegang jawatan sebagai Setiausaha Polis Diraja Malaysia Bukit Aman bermula Februari 2016. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? TERIMA TUGAS: Mohamad Fuzi ( tengah) menyaksika­n Wan Ahmad Najmuddin (kiri) menyerahka­n nota serah terima tugas Ketua Polis Johor kepada penggantin­ya Datuk Mohd Khalil Kader Mohd di Dewan Dato Onn, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor, semalam.
— Gambar Bernama TERIMA TUGAS: Mohamad Fuzi ( tengah) menyaksika­n Wan Ahmad Najmuddin (kiri) menyerahka­n nota serah terima tugas Ketua Polis Johor kepada penggantin­ya Datuk Mohd Khalil Kader Mohd di Dewan Dato Onn, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia