Utusan Borneo (Sarawak)

Emas bola jaring milik kita

-

KUALA LUMPUR: Skuad bola jaring menambah satu lagi kutipan pingat emas negara pada Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 apabila menewaskan juara bertahan Singapura dalam perlawanan penuh debar di Stadium Juara, Kompleks Sukan Bukit Kiara, di sini semalam.

Percaturan jurulatih daripada Australia, Tracey Robinson mendorong skuad negara menguasai gelanggang seawal permainan dengan mempamerka­n hantaran-hantaran kemas untuk mengunggul­i permainan dengan 65- 41, sekali gus merealisas­ikan hasrat merampas kembali pingat emas setelah tewas kepada republik itu pada Sukan SEA 2015 di Singapura.

Turut sama berkongsi kegembiraa­n dengan skuad bola jaring negara ialah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor yang hadir menyaksika­n perlawanan itu dan perdana menteri kemudian mengalungk­an pingat kemenangan kepada skuad negara.

Turut hadir memberi sokongan Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin dan Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Tunku Tan Sri Imran Tuanku Ja’afar.

Semalam, skuad negara menewaskan Brunei 70-28 manakala Singapura pula mengalahka­n Thailand 5543 pada perlawanan separuh akhir.

Perdana menteri yang ditemui pemberita sejurus mengalungk­an pingat kemenangan kepada pasukan Malaysia, memuji semangat berpasukan serta kesungguha­n skuad itu untuk menewaskan juara bertahan.

“Hebat! Hebat! Persembaha­n penuh bersemanga­t daripada mereka (pasukan Malaysia).

“Mereka bergerak sebagai satu pasukan sehingga berjaya menjadi juara,” katanya.

Kali terakhir Malaysia menang pingat emas ketika menjadi tuan rumah Sukan SEA 2001. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia