Utusan Borneo (Sarawak)

600 anggota tentera darat Perak sertai Larian Merdeka

-

SERAMAI 600 anggota tentera darat daripada 18 kem di negeri Perak menyertai Larian Merdeka Tentera sejauh 296 kilometer sambil membawa Jalur Gemilang sempena sambutan Hari Kebangsaan mulai Rabu lepas hingga 27 Ogos.

Panglima 2 Divisyen Infantri Mejar Jen Datuk Mohd Ramli Jaafar berkata, larian itu bermula dari Dataran Warisan di Taiping hingga ke Taman Rekreasi Sultan Abdul Aziz (Padang Polo) di Ipoh sejauh 95 kilometer. DATARAN Merdeka, lokasi utama acara perarakan dan perbarisan sambutan Hari Kebangsaan pada setiap tahun, kini berubah wajah dan membawa suasana lain daripada kebiasaan bagi meraikan Hari Kebangsaan 2017 ini.

Pada 31 Ogos ini, rakyat Malaysia akan menyaksika­n kelainan suasana Dataran Merdeka yang bertukar wajah seolah-olah berada di Stadium Merdeka, yang menjadi lokasi keramat detik bersejarah hari kemerdekaa­n negara pada 31 Ogos 1957.

Tinjauan Bernama mendapati pembinaan infrastruk­tur berkonsep Stadium Merdeka di Dataran Merdeka sedang rancak dilakukan dengan binaan tempat duduk bertingkat

Empat lagi laluan ialah dari Ipoh ke Masjid Jamek Tapah, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan berakhir di Hutan Lipur Kancing di Selangor.

“Setiap laluan melibatkan 50 hingga 60 pelari yang akan membawa 59 Jalur Gemilang untuk diserahkan di Kuala Lumpur nanti,” katanya kepada pemberita selepas menerima 59 Jalur Gemilang daripada Kontinjen 6 Briged dari Bukit Kayu Hitam di Dataran Warisan yang memuatkan 10,000 peserta acara persembaha­n khas sambutan Hari Kebangsaan 2017.

Pengarah Eksekutif (Perancanga­n) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) Datuk Mohd Najib Mohd berkata pembinaan tempat duduk bertingkat melengkung itu memperliha­tkan separuh bahagian stadium sebenar.

“Sekarang tahap pembinaan sudah mencapai 85 peratus dan akan siap sepenuhnya untuk digunakan dalam minggu ini,” katanya kepada Bernama.

Sambutan Hari Kebangsaan 2017 bertemakan ‘Negaraku Sehati Sejiwa’ akan mengembali­kan semula nostalgia sambutan kemerdekaa­n pada 1957 dengan penonjolan di Taiping, Rabu.

Turut hadir Setiausaha Politik Menteri Besar Perak Datuk Ahmad Shalimin Ahmad Shaffie dan Panglima 2 Briged, Brig Jen Datuk Mohd Nizam Jaafar.

Mohd Ramli berkata larian itu bertujuan untuk membangkit­kan semangat patriotik dalam kalangan anggota tentera dan masyarakat kepada negara.

“Saya melihat sambutan dalam larian ini juga dapat membangkit­kan semangat perpaduan suasana kehidupan zaman itu termasuk dari segi rupa dan gaya masyarakat berpakaian.

Acara persembaha­n kali ini antara lain akan mengimbas prakemerde­kaan meliputi zaman penjajahan British dan Jepun, darurat dan detik-detik bersejarah pengisytih­aran tarikh kemerdekaa­n, ambang merdeka dan hari kemerdekaa­n serta pengisytih­aran Hari Malaysia.

Era kepimpinan perdana menteri Malaysia kedua hingga keenam turut dipersemba­hkan, memaparkan kejayaan dan pembanguna­n negara sejak kemerdekaa­n hingga ke hari ini.

Mohd Najib berkata pentas persembaha­n pada sambutan kali ini juga dianjakkan lebih kerana ia melibatkan pemimpin setempat di samping menghindar­kan budaya negatif dalam kalangan mereka untuk menyambut bulan Kemerdekaa­n,” katanya.

Larian Merdeka Tentera, acara tahunan yang melibatkan tiga penjuru iaitu laluan Pantai Timur, Utara dan Selatan, bagi memeriahka­n sambutan Hari Kebangsaan telah bermula pada 18 Ogos lalu di Kuantan, Pahang melibatkan jarak keseluruha­n 1,413 kilometer. — Bernama dekat dengan tempat duduk utama tetamu kehormat, pemimpin dan orang kenamaan.

Katanya skrin LED gergasi berukuran 200 meter panjang dan sembilan meter tinggi akan ditempatka­n di sekeliling tempat duduk bertingkat persembaha­n manakala 15 skrin LED berukuran lima meter panjang dan tiga meter tinggi akan ditempatka­n di sepanjang Jalan Raja Laut.

Skrin berkenaan akan memaparkan kombinasi persembaha­n di padang, udara serta klip video dan multimedia bagi memberikan impak penceritaa­n acara yang lebih menarik kepada pengunjung.

Mohd Najib berkata sebanyak lima tempat duduk bertingkat dengan kapasiti 6,000 orang akan dibina di sebelah kanan sepanjang Jalan Raja Laut, bemula dari Menara 1 DBKL hingga ke SOGO untuk orang ramai mengikuti acara persembaha­n dan perarakan Hari Kebangsaan menerusi paparan di skrin LED.

Beliau berkata DBKL akan menutup Jalan Raja dan Raja Laut mulai 26 hingga 31 Ogos bagi memberi laluan kepada raptai Hari Kebangsaan di Dataran Merdeka dan hari sambutan.

Mohd Najib berkata DBKL turut mengagihka­n 55,000 Jalur Gemilang kepada agensi kerajaan, swasta dan orang ramai bagi menyemarak­kan semangat patriotism­e dalam kalangan warga kota sepanjang bulan kemerdekaa­n tahun ini. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? PENYERAHAN: Anggota tentera menyerahka­n Jalur Gemilang kepada pelari pada program Larian Merdeka Tentera Darat Zon Utara sempena Sambutan Hari Kebangsaan di Dataran Warisan Taiping.
— Gambar Bernama PENYERAHAN: Anggota tentera menyerahka­n Jalur Gemilang kepada pelari pada program Larian Merdeka Tentera Darat Zon Utara sempena Sambutan Hari Kebangsaan di Dataran Warisan Taiping.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia