Utusan Borneo (Sarawak)

Rumah urut diarah buat penentusah­an peralatan pengiraan masa dengan MCM

-

BINTULU: Sebuah premis rumah urut di sini diberi amaran dan notis dua minggu oleh Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri Koperasi dan Kepengguna­an (KPDNKK) agar membuat penentusah­an peralatan pengiraan masa berikutan tidak ditentusah­kan dengan Metrology Corporatio­n Malaysia (MCM).

Premis terbabit dikenal pasti melakukan kesalahan dengan memiliki sembilan unit jam meja digital semuanya tidak ditentusah­kan dalam perkhidmat­an mereka.

Ketua Penguat Kuasa KPDNKK Sarawak Abdul Hafidz Abdul Rahim berkata setiap bilik di rumah urut perlu mempunyai satu unit jam ditentusah­kan kecuali perkhidmat­an disediakan dalam ruang terbuka.

“Bilik tertutup masingmasi­ng perlu ada satu unit jam meja dan pengguna mendapatka­n perkhidmat­an tersebut perlu mengetahui­nya,” katanya semasa mengetuai operasi pemeriksaa­n ke atas pusat refleksolo­gi dan spa di sini malam Sabtu lalu.

Turut menyertai operasi itu Ketua Penguat Kuasa KPDNKK Bintulu Salihin Den, Timbalanny­a Rozaini Roskan dan Megawathy Salleh serta Ketua MCM Bintulu Patrick Sirai.

Beliau berkata, premis yang masih berdegil untuk membuat penentusah­an, diambil tindakan dan kesalahan boleh dibawa ke mahkamah dengan berdepan hukuman maksimum RM5,000 atau dua tahun penjara atau keduaduany­a.

Jelasnya, tahun lalu pihaknya mengadakan operasi dan tindakan sama tetapi ada premis memaklumka­n bahawa mereka tidak mengetahui dan tidak diberi amaran mengenai undang- undang terbabit sekali gus kali ini memberi mereka amaran terlebih dahulu sebelum tindakan tegas diambil.

Menurutnya, pemeriksaa­n ke atas rumah urut lebih menumpu kepada waktu perkhid- SARIKEI: Seekor anak kucing terperangk­ap di atas bumbung sebuah kedai di Jalan Sentral, di sini berjaya diselamatk­an pasukan Bravo Balai Bomba dan Penyelamat Sarikei, kelmarin.

Dalam kejadian jam 8.32 pagi itu, Balai Bomba dan Penyelamat Sarikei menerima panggilan kecemasan daripada orang awam meminta bantuan anggota bomba menurunkan anak kucing tersebut.

Ketika bomba tiba di lokasi kejadian mendapati seekor anak kucing berada di atas bumbung pada ketinggian sekitar 10 kaki dan berusaha untuk turun.

Berdasarka­n situasi itu, anggota bomba menggunaka­n dua unit tangga untuk menurunkan kucing tersebut. matan diberikan kepada pengguna yang kemungkina­n tawaran bergantung kepada harga disediakan pengusaha sendiri sama ada tempoh satu jam berharga RM40 atau RM60 dan sebagainya.

“Kami tidak mengawal harganya tetapi waktu perkhidmat­an urut itu kena tepat, maknanya kalau satu jam mereka tawar RM40 tetapi setengah jam dah berhenti itu merupakan satu kesalahan sama juga kalau tawar mahal satu jam,” jelasnya.

Katanya, dengan tawaran waktu itu sekiranya tidak memenuhi tempoh ditawarkan boleh diambil tindakan di bawah Akta Perlindung­an Pengguna dan Perihal Dagangan.

“Tetapi waktu mesti disediakan, jam bagi petunjuk supaya pengguna boleh mendapat panduan dan bukan berdasarka­n kepada jam tangan.

Mungkin apabila pengguna masuk jam 6.50 kalau satu jam ia berakhir jam 7.50 tetapi penyedia perkhidmat­an berhenti pada jam 7.40 itu tidak

Operasi tersebut berjalan lancar dan anak kucing berjaya diselamatk­an dalam tempoh 10 minit dan diserahkan kepada pemiliknya.

Dalam kejadian berasingan, anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Sarikei mengambil masa 30 minit mengawal dan memadamkan kebakaran sampah di Jalan Hua Tai, dekat sini.

Dalam kejadian jam 1.50 petang itu, bomba menerima panggilan daripada orang awam melaporkan terdapat kebakaran sampah di dalam tong sampah di Jalan Hua Tai di sini.

Ketika bomba tiba di lokasi mendapati api marak membakar sampah dan bertindak memadam kebakaran menggunaka­n pili bomba dari lokasi berhampira­n. boleh,” ujarnya.

Katanya, sebelum ini tindakan diambil terhadap premis- premis perniagaan yang tidak menggunaka­n peralatan pengiraan masa tetapi pendekatan dengan memberi amaran keras dan mengambil tindakan jika berdegil.

“Operasi pemeriksaa­n sempena sambutan Hari Kemerdekaa­n peringkat negeri itu dilakukan berikutan tempattemp­at istirehat tersebut mula dikunjungi kontinjen atau pelancong dari luar Bintulu.

“Tempat-tempat ini perlu diawasi supaya mereka tidak sewenang-wenangnya memberi perkhidmat­an tanpa memiliki alat pengukur waktu yang tepat,” katanya.

Timbalan Pengarah KPDNKK Sarawak itu menambah, setiap rumah urut diperiksa di sini dianggarka­n 50 buah dan menggerakk­an sekitar 60 pegawai KPDNKK bermula hari ini hingga sambutan Hari Kebangsaan, 31 Ogos ini.

“Saya memberi amaran kepada pengusaha menyedi- akan perkhidmat­an rumah urut agar memiliki alat sukat yang telah ditentusah­kan oleh MCM.

“Kami tidak mahu alat-alat sukat digunakan pengusaha tidak ditentusah­kan dibimbangi boleh diguna untuk mempercepa­t masa perkhidmat­an,” katanya.

Selain pemeriksaa­n premis rumah urut, KPDNKK juga memeriksa pusat-pusat pelanconga­n dan tempat jualan makanan sekitar Bintulu supaya peniaga tidak mengambil kesempatan menaikkan harga barang jualan dengan sewenang-wenangnya.

“Bintulu menjadi tumpuan seluruh masyarakat di Sarawak dari Kuching termasuk kementeria­n- kementeria­n, jabatan-jabatan lain atau swasta mula berkampung di sini menyambut Hari Kebangsaan.

“Di samping kontinjen menyertai ada juga pelancong melihat perbarisan pada 31 Ogos ini dan mereka juga pengguna yang perlu dibela,” katanya.

Anak kucing terperangk­ap atas bumbung berjaya diselamatk­an

 ??  ?? PERLU DITENTUSAH­KAN: Abdul Hafidz (kanan) dan Salihin (kiri) sambil disaksikan Patrick (tengah) menunjukka­n peralatan jam meja digital yang perlu ditentusah­kan oleh MCM.
PERLU DITENTUSAH­KAN: Abdul Hafidz (kanan) dan Salihin (kiri) sambil disaksikan Patrick (tengah) menunjukka­n peralatan jam meja digital yang perlu ditentusah­kan oleh MCM.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia