Utusan Borneo (Sarawak)

Malaysia cipta pelbagai sejarah anjur KL2017: Salleh

-

KUALA LUMPUR: Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata Malaysia mencipta pelbagai sejarah dan pencapaian menerusi penganjura­n Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 yang bakal melabuhkan tirai Rabu ini.

Beliau berkata antara pencapaian terbaik termasuk Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin yang merangkul pingat emas dengan memecah rekod dalam acara kuda lasak.

“Pertama, sukan ini diadakan di bulan kita menyambut kemerdekaa­n. Kedua, pencapaian kita terbaik, ketiga, Tuanku Sultan Terengganu menghadiah­kan emas kepada kita dengan memecah rekod dalam sukan kuda lasak,” katanya menerusi catatan pada laman blog beliau sskeruak. blogspot.my, semalam.

Dalam blog bertajuk ‘Sukan SEA Pengikat Solidariti Rakyat’ itu, Salleh berkata penganjura­n temasya sukan dwitahunan membabitka­n 11 negara Asia Tenggara itu turut membuktika­n sokongan rakyat terhadap kerajaan dalam menjayakan sukan berprestij itu.

“Keempat, ke mana sahaja PM (Perdana Menteri) kita pergi, sambutanny­a luar biasa. Sejak malam pembukaan lagi, rakyat bersorak gembira apabila sahaja kaca TV memaparkan wajah PM kita,” katanya.

“Itu tandanya sokongan dan terima kasih rakyat kepada kerajaan yang menganjurk­an sukan berprestij di rantau Asia Tenggara ini,” kata Salleh.

Selain itu, katanya, KL2017 juga melakar sejarah apabila kali pertama Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin bertanding dalam acara ekuestrian polo mewakili negara.

“Keenam, dan paling penting, sukan ini mengikat solidariti rakyat kita. Rakyat tanpa mengira kaum dan agama turun ke stadium menyokong kuat atlet kita.

“Kita sudah tentu menjadi juara keseluruha­n. Betapa juara keseluruha­n yang bakal kita capai adalah hadiah istimewa untuk kemerdekaa­n kita yang ke-60,” katanya.

Salleh seterusnya mengucapka­n tahniah kepada Khairy yang telah menjadikan temasya sukan ini yang terbaik, malah usaha beliau membakar semangat para atlet cukup luar biasa.

Tuan rumah Malaysia semakin menghampir­i sasaran 111 pingat emas yang kini berada di tangga teratas memperoleh 100 pingat emas setakat tengah semalam. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia