Utusan Borneo (Sarawak)

Ada pendekatan tersendiri

-

LEBIH 200 penduduk sekitar Taman Kempadang Jaya di Kuantan mempunyai pendekatan tersendiri untuk menzahirka­n kecintaan mereka kepada negara dalam menyambut Bulan Kemerdekaa­n.

Menyedari tarikh Hari Kebangsaan bakal menjelang tiba pada 31 Ogos ini, mereka sepakat mengadakan program sambutan Bulan Kemerdekaa­n Zon Empat baru-baru ini, yang dimeriahka­n dengan pelbagai aktiviti bertemakan kemerdekaa­n dan semangat cintakan negara.

Antara acara mencuri tumpuan ialah pakaian bertemakan bendera Malaysia yang diperagaka­n oleh kanakkanak, pertanding­an menghias basikal dan pertanding­an mewarna.

Seorang penduduk, Ramlah Abdul Majid, 35, berkata dia sanggup menjahit SERAMAI 1,600 murid dan 100 guru Sekolah Rendah Islam Darul Aman (SRIDA) di Alor Setar, mencipta kelainan dalam menyemarak­kan sambutan Hari Kebangsaan 2017 dengan menghasilk­an Jalur Gemilang gergasi menggunaka­n cap ibu jari.

Pengerusi Pentadbira­n dan Kewangan sekolah itu, Syed Salahudin Syed Osman berkata, sambutan kali ini sangat unik kerana mendapat penyertaan semua murid dan guru dalam menghasilk­an Jalur Gemilang sepanjang enam meter panjang dan tiga meter lebar.

Mereka menggunaka­n cap ibu jari tangan kiri untuk membentuk jalur bendera. baju menggunaka­n Jalur Gemilang untuk anaknya, Intan Nur Zulaikha Sham Sohaimi, 5, dan menyifatka­n ‘keringat dan modal yang dikeluarka­n berbaloi apabila melihat senyuman anaknya hari ini’.

“Saya dan anak teruja kerana kami dapat turut serta dalam menyambut Bulan Kemerdekaa­n pada tahun ini berbanding beberapa tahun sudah.

Katanya idea itu timbul ketika sesi perbincang­an bersama guru-guru untuk menjadikan sambutan Hari Kebangsaan 2017 di sekolah ini lebih menarik agar terpahat di sanubari pelajar mencintai negara.

“Idea ini mulanya kedengaran pelik, tetapi sangat memberi erti yang mendalam di jiwa muridmurid ini apabila mereka diminta terlibat sama menekap ibu jari kiri di bahagian jalur bendera dan ini alternatif yang terbaik supaya setiap murid memahami erti kemerdekaa­n seterusnya menanam semangat cintakan negara sejak dari awal,” katanya pada Majlis Sambutan Hari Kebangsaan peringkat SRIDA, di Alor Setar baru-baru ini.

Katanya, proses menurunkan cap jari dilakukan secara berperingk­at oleh murid tahun satu hingga enam supaya Jalur Gemilang yang dihamparka­n di atas pentas dewan, tidak comot.

“Apabila waktu rehat, mereka akan dipanggil untuk berbuat demikian sambil dipantau oleh guru kelas agar dapat disiapkan mengikut tempoh yang ditetapkan. Bagi menunjukka­n kelainan juga, para guru menurunkan tandangan mereka di bawah cap jari pelajar,” katanya.

Mereka mengambil masa lima hari untuk menyiapkan bendera Jalur Gemilang istimewa itu. — Bernama

 ??  ?? BERSEMANGA­T: Pelajar sekolah mengibar Jalur Gemilang sempena sambutan Hari Kebangsaaa­n 2017 di Sekolah Rendah Islam Darul Aman (SRIDA) di Lebuhraya Sultan Abdul Halim di Alor Setar, baru-baru ini.
BERSEMANGA­T: Pelajar sekolah mengibar Jalur Gemilang sempena sambutan Hari Kebangsaaa­n 2017 di Sekolah Rendah Islam Darul Aman (SRIDA) di Lebuhraya Sultan Abdul Halim di Alor Setar, baru-baru ini.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia