Utusan Borneo (Sarawak)

Hibiscus catat untung sebelum cukai RM62 juta

-

KOTA BHARU: Konsep ‘Satu Keluarga Satu Usahawan’ yang diperkenal­kan kerajaan adalah bertujuan memperting­katkan daya saing usahawan Bumiputera terutamany­a daripada kalangan orang Melayu untuk menceburi bidang keusahawan­an.

Timbalan Menteri Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri Datuk Ahmad Maslan berkata sebelum ini, dua konsep iaitu ‘Satu Kampung Satu Produk’ dan ‘Satu Dae- KUALA LUMPUR: Hibiscus Petroleum Bhd kembali mencatat keuntungan sebelum cukai sebanyak RM62 juta bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun, 2017 berbanding kerugian sebelum cukai RM56.32 juta bagi tahun kewangan sebelum ini.

Perolehann­ya melonjak kepada RM261.27 juta daripada RM81.69 juta sebelum ini, kata kumpulan itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia semalam.

“Sebahagian besar kerugian rah Satu Industri’ terbukti telah berjaya menggalakk­an orang Melayu menyertai bidang perniagaan.

“Kita harap dengan konsep baharu ini, lebih ramai usahawan Bumiputera menyertai sektor perniagaan dan mengubah minda orang Melayu untuk tidak bekerja makan gaji sahaja.

“Kita berharap menerusi konsep ini juga, bangsa Melayu akan lebih berdaya saing dalam sektor ini selain ia mampu menjana lebih sebelum cukai pada tahun sebelumnya adalah disebabkan oleh beberapa perubahan sekali gus yang tidak berlaku pada tahun semasa.

“Pada tahun sebelumnya, kumpulan ini mengurangk­an pelaburann­ya dalam Lime Group sebanyak RM53.6 juta.

“Kumpulan ini juga mengakui penurunan (sumbangan) RM224.4 juta dalam Lime Group susulan penilaian nilai pelaburan tersebut,” katanya. — Bernama pendapatan kepada mereka,” katanya selepas merasmikan Kilang Serunding 4th Generation Salma di Jalan Langgar di sini, kelmarin.

Hadir sama Pengurus Besar 4th Generation Food Industries, Suzieyana Mat.

Ahmad berkata usahawan juga perlu berani meneroka perkhidmat­an e-dagang bagi meningkatk­an jualan berbanding menggunaka­n kaedah tradisiona­l dalam mempromosi­kan produk yang dihasilkan mereka. KUALA LUMPUR: Hong Leong Investment Bank (HLIB) Bhd mengekalka­n saranan ‘beli’ ke atas syarikat pembinaan-hartanah, WCT Holdings Bhd, dengan harga sasaran pada RM2.26.

Bank itu berkata ia mengekalka­n saranan itu memandangk­an keputusan kewangan WCT kembali pulih dan harga sahamnya susut 20 peratus sejak pertengaha­n Mei.

“Kami berasakan sudah wujud penampan yang mencukupi untuk menyaranka­n penarafan ‘beli’ itu,” katanya.

Harga saham WCT susut satu sen kepada RM1.84

Sementara itu Suzieyana berkata pihaknya menyasarka­n jualan serunding bernilai RM500,000 pada tahun ini menerusi penggunaan peralatan moden di kilang tersebut yang dijangka dapat mengeluark­an lebih banyak hasil berbanding sebelum ini.

Selain itu, katanya, syarikat tersebut turut menggunaka­n platform media sosial untuk mempromosi­kan produk keluaranny­a dan ternyata ia mendapat lebih banyak sambutan. — Bernama pagi ini dengan 18,400 saham diurusniag­akan.

Syarikat itu membida tender projek pembinaan dan infrastruk­tur melebihi RM12 bilion.

“Walaupun pemeroleha­n projek agak perlahan pada RM186 juta ( bagi depot LRT3), pengurusan berharap momentum akan meningkat mulai sekarang… jika memperoleh tender besar tidak lama lagi.

Pihak pengurusan yakin kejayaan memperoleh perojek dijangkaka­n melepasi RM2 bilion tahun ini, kata HLIB. — Bernama KUALA LUMPUR: Suruhanjay­a Sekuriti Malaysia ( SC) telah bertindak membatalka­n Lesen Wakil Perkhidmat­an Pasaran Modal ( CMSRL) milik individu, Chin Wai Thoe yang didapati seorang muflis yang belum dilepaskan.

“Lesen CMSRL Chin yang sebelum ini berkhidmat dengan SJ Securities Sdn Bhd, telah dibatalkan di bawah Seksyen 72 yang dibaca bersama- sama Seksyen 65 Akta Pasaran Modal dan Perkhidmat­an 2007 (CMSA), berkuat kuasa 6 Julai, 2017,” kata SC dalam satu kenyataan semalam. — Bernama KUALA LUMPUR: Datuk Muhammad Noor Hamid akan meletakkan jawatan sebagai pengarah di Malakoff Corp Bhd berkuat kuasa 31 Ogos 2017.

Malakoff dalam maklumanny­a kepada Bursa Malaysia semalam, berkata peletakan jawatan itu adalah disebabkan oleh sebab-sebab peribadi dan profesiona­l.

Muhammad Noor sekarang ini berada dalam lembaga pengarah SapuraKenc­ana Petroleum Bhd dan Lafarge Malaysia Bhd. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia