Utusan Borneo (Sarawak)

Penggiat sukan dart disarankan perluas penganjura­n kejohanan

-

KUCHING: Penggiat sukan dart di negeri ini disarankan memperluas penganjura­n kejohanan tersebut yang mampu menarik penyertaan luar terutamany­a di peringkat antarabang­sa.

Menteri Muda Elektrik Luar Bandar, Dr Abdul Rahman Junaidi menyifatka­n sekarang merupakan tempoh sesuai untuk memperluas penglibata­n sukan dart yang semakin popular di Sarawak.

Justeru, penganjura­n kejohanan berskala besar di Sarawak sama ada bertaraf Asia atau dunia mampu membawa masuk penyertaan luar.

“Ini merupakan pembaharua­n perlu dibawa dalam sukan dart memandangk­an ia semakin mendapat tempat kalangan masyarakat,” katanya merasmikan Kejohanan Dart Terbuka Beregu BGS 2017 di Sarawak Plaza, kelmarin.

Menurutnya, keperluan melakukan perubahan ini adalah sejajar dengan pembaharua­n sukan lain di negeri ini.

“Kalau boleh, kita mesti perluaskan sukan ini (dart) kepada generasi muda sekali gus mampu mencari dan mencungkil bakat-bakat baharu yang berupaya menjadi pelapis atlet-atlet sukan di Sarawak,” katanya.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Damai itu turut menyampaik­an hadiah kepada pemenang pertanding­an yang berlangsun­g dua hari bermula 2 September lalu.

Dr Abdul Rahman berkata, pertanding­an itu bertujuan meningkatk­an kemahiran bermain dart di samping mencungkil bakat-bakat baharu dalam sukan dart kini semakin popular.

“Penganjura­n edisi keempat ini melalui pembaharua­n yang baik dengan menarik penyertaan dari luar Kuching termasuk Bintulu, Mukah dan Sri Aman,” katanya.

Kejohanan itu merupakan anjuran bersama Kelab Dart BGS, Kelab Dart Kuching, Sara Urusharta (Sarawak Plaza) dan PBB Pantai Damai.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia