Utusan Borneo (Sarawak)

Air naik mendadak jejas 79 penghuni Rh Adam

Hujan lebat beberapa jam menyebabka­n banjir kilat dan surut sepenuhnya jam 12 tengah malam

- Oleh Mohd Aliff Idzwan Abdullah

MIRI: Air naik mendadak dengan cepat setinggi dua kaki ke dalam Rumah Panjang Adam Sungai Nawang menyukarka­n usaha penghuni mengalih perabot dan perkakas peribadi dalam kejadian banjir kilat di sini semalam.

Salah seorang penghuni Wellesly Bolly Ongie, 53 menceritak­an kejadian itu berkata, ia menyebabka­n 79 penduduk dari lapan pintu rumah panjang itu terjejas teruk.

“Hujan lebat bermula sekitar jam 5.10 petang berlarutan sehingga jam 10 malam.

“Air mula naik dari bahagi-

Hujan lebat bermula sekitar jam 5.10 petang berlarutan sehingga jam 10 malam. Air mula naik dari bahagian dapur seterusnya memenuhi ruang rumah panjang pada anggaran tinggi dua kaki.

an dapur seterusnya memenuhi ruang rumah panjang pada anggaran tinggi dua kaki.

“Namun kami bersyukur, banjir itu surut sepenuhnya sekitar jam 12 tengah malam apabila hujan sudah mulai reda,” katanya.

Jelasnya, ini merupakan kejadian banjir kali ketiga tahun ini membabitka­n rumah panjang berkenaan.

Sementara itu, laporan Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Negeri ( JPBN) Sarawak memberitah­u hujan lebat ditambah pertembung­an air pasang besar Sungai Na- wang menyebabka­n keadaan semakin sukar.

“Keadaan kini terkawal dengan air banjir surut sepenuhnya dan hujan tidak lagi turun pada hari ini (semalam).

“Seramai empat anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan enam anggota Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Marudi terlibat dalam operasi pembersiha­n rumah panjang tersebut,” katanya.

Berikutan keadaan terkawal, semua penduduk tidak dipindah ke pusat pemindahan banjir dan bergotong-royong bersama pihak berkuasa membersihk­an rumah panjang semalam.

Wellesly Bolly Ongie Penduduk

 ??  ?? PANTAU: Anggota bomba memantau keadaan banjir di setiap rumah panjang tersebut sebelum surut menjelang tengah malam kelmarin.
PANTAU: Anggota bomba memantau keadaan banjir di setiap rumah panjang tersebut sebelum surut menjelang tengah malam kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia