Utusan Borneo (Sarawak)

RELA main berperanan penting bantu polis jaga keamanan

-

MIRI: Seramai 100 anggota Jabatan Sukarelawa­n Malaysia (RELA) telah menamatkan Kursus Pengenalan Asas RELA Siri 1 2017 di sini petang semalam.

Majlis penutupan kursus disempurna­kan Menteri Muda Pelanconga­n, Kesenian dan Kebudayaan Datuk Lee Kim Shin di Dewan Balai Raya Kampung Pengkalan Lutong.

Turut hadir Penguasa RELA Daerah Miri Mohamad Afizi Salam dan Penghulu Kampung Pengkalan Lutong Ahmad Rahman.

Lee dalam ucapanya berkata, pasukan RELA antara pasukan seragam berperanan penting dalam membantu pihak berkuasa khususnya polis menjaga keamanan dan keselamata­n di kawasan kediaman.

“Ini antara cara kita bekerjasam­a dan memberi sokongan kepada pihak polis dalam menjaga keselamata­n setiap kampung atau kawasan kediaman di sini.

“Malah, kita amat mengalualu­kan dan menggesa orang awam khasnya golongan belia menyertai pasukan RELA bagi memastikan keselamata­n terjamin,” katanya.

Jelas Ahli Dewan Undangan Negeri Senadin itu, kursus yang dilaksanak­an itu untuk melatih anggota baharu meningkatk­an kefahaman mengenai peranan dan tatatertib yang perlu dipatuhi dalam pasukan RELA.

“RELA adalah pasukan yang penting dalam negara yang menjaga aspek pertahanan dan keselamata­n, walaupun anggota RELA adalah terdiri daripada kalangan orang awam.

“Tetapi apabila anda menyarungp­akaiansera­gamRELA, maka peranan dan tanggungja­wab dipikul harus dilakukan dengan mematuhi setiap peraturan ditetapkan,”katanya.

Beliau turut menggalakk­an anggota RELA berkenaan bekerjasam­a dengan pihak berkuasa terlibat dalam rondaan di setiap kawasan kediaman.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia