Utusan Borneo (Sarawak)

Sentiasa syukuri kemerdekaa­n yang dikecapi

Kemerdekaa­n hanya datang sekali, justeru ia harus dijaga sebaiknya oleh rakyat: Morshidi

- Oleh Agnes Tugong

KUCHING: Rakyat terutama penduduk Kampung Malaysia Jaya dekat sini diingatkan supaya sentiasa bersyukur dengan kemerdekaa­n yang mereka kecapi pada hari ini.

Setiausaha Sulit Menteri Kerja Raya Morshidi Said berkata kemerdekaa­n hanya datang sekali, justeru ia harus dijaga sebaiknya oleh rakyat.

“Sambutan kemerdekaa­n seperti yang diraikan pada malam ini bukan sekadar membangkit­kan semangat kemerdekaa­n tetapi ia mempunyai makna lebih daripada itu.

“Sebab itu penting untuk kita membuat pengisian program yang dapat menimbulka­n kesedaran kepada generasi kita terutama anak- anak muda sebagai pelapis negara,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Hari Kemerdekaa­n serta Sambutan Ke-38 Tahun Kampung Malaysia Jaya di dewan serba guna kampung berkenaan malam kelmarin.

Bercakap mengenai program tersebut, Ketua Kaum Kampung Malaysia Jaya Marzuki Hamdan berkata ia bertujuan memupuk semangat perpaduan antara penduduk kampung.

Program itu katanya, telah bermula dari seawal subuh kelmarin dengan ceramah kemerdekaa­n serta perbarisan Hari Kebangsaan melibatkan seluruh warga kampung.

“Malam ini merupakan kemuncak kepada program ini di mana warga kampung semua berkumpul di dewan ini bagi menyaksika­n persembaha­n patriotik oleh

Sambutan kemerdekaa­n seperti yang diraikan pada malam ini bukan sekadar membangkit­kan semangat kemerdekaa­n tetapi ia mempunyai makna lebih

itu. ” daripada Morshidi Said Setiausaha Sulit Menteri Kerja Raya

anak-anak Kampung Malaysia Jaya.

“Selaku ketua kaum, saya menyeru kepada semua pen- duduk supaya sentiasa bekerjasam­a antara satu sama lain dan sentiasa bersyukur dengan apa yang telah diberikan oleh kerajaan,” katanya.

Turut menjayakan program tersebut, Dewan Bandaraya Kuching Utara ( DBKU), Masjid Darul Abidin, Kawasan Rukun Tetangga (KRT) dan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

 ??  ?? ULANG TAHUN: Morshidi (tujuh kiri) memotong kek Ulang Tahun Ke-38 Kampung Malaysia Jaya di Kuching malam kelmarin. Turut kelihatan Marzuki (enam kiri) serta yang lain.
ULANG TAHUN: Morshidi (tujuh kiri) memotong kek Ulang Tahun Ke-38 Kampung Malaysia Jaya di Kuching malam kelmarin. Turut kelihatan Marzuki (enam kiri) serta yang lain.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia