Utusan Borneo (Sarawak)

Satu blok rumah pekerja ladang sawit hangus

-

BINTULU: Satu blok rumah pekerja ladang kelapa sawit musnah dalam kebakaran menyebabka­n 11 penghuni termasuk tiga kanak-kanak lelaki tinggal sehelai sepinggang dalam kejadian pada tengah hari di Kilometer 42 Jalan Pesisir Bintulu- Miri semalam.

Ketua Balai Bomba Bintulu, Timbalan Penguasa Bomba ( TPgB) Di- Hata Gobel berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 12.29 tengah hari dan bergegas dengan dua jentera FRT, sebuah EMRS, sebuah pacuan empat roda dengan kekuatan 15 anggota ke tempat kejadian.

“Turut membantu ialah anggota Balai Bomba Penye- lamat Samalaju dengan sebuah jentera Atego dan lima anggota diketuai PBK II Pero,” katanya yang mengetuai operasi tersebut semalam.

Katanya, kebakaran tersebut melibat satu blok rumah pekerja ladang kelapa sawit jenis kayu 10 pintu dan satu daripada bilik rumah itu dijadikan sebagai pejabat berkeluasa­n 240 kaki x 38 kaki persegi terbakar sepenuhnya.

“Kebakaran itu juga turut melibatkan sebuah lori 10 tan diparkir berdekatan rumah terbabit yang terbakar 50 peratus,” jelasnya.

Beliau berkata, dalam operasi pemadaman itu pihaknya membentang satu aliran hos 700 kaki, dua nozel dengan menggunaka­n kaedah `relay pumping’ untuk mendapatka­n sumber air dari sungai berdekatan ke dalam jentera pada jarak 300 kaki daripada pam angkut.

Begitupun katanya, kebakaran itu tidak melibatkan sebarang kecederaan ke atas mangsa.

 ??  ?? MUSNAH: Rumah pekerja ladang sawit termasuk pejabat dalam rumah terbabit musnah dalam kebakaran dan kelihatan anggota bomba memadam sepenuhnya api di tempat kejadian tengah hari semalam.
MUSNAH: Rumah pekerja ladang sawit termasuk pejabat dalam rumah terbabit musnah dalam kebakaran dan kelihatan anggota bomba memadam sepenuhnya api di tempat kejadian tengah hari semalam.
 ??  ?? BERJAYA: Keadaan setelah cincin berjaya dikeluarka­n oleh anggota bomba dari jari mangsa yang tercedera.
BERJAYA: Keadaan setelah cincin berjaya dikeluarka­n oleh anggota bomba dari jari mangsa yang tercedera.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia