Utusan Borneo (Sarawak)

Ribut salji bukan penghalang Winslet, Elba dalam ‘Mountain Between Us’

- Oleh Agnes Tugong

KUCHING: Industri hiburan tempatan diwarnai dengan kemunculan ramai bakat-bakat baru yang dicungkil menerusi pelbagai platform selain pertanding­an nyanyian.

Komposer Dayak, Isa Lee berkata antara platform yang semakin popular untuk pendatang baru mengetenga­hkan bakat mereka adalah menerusi YouTube.

YouTube katanya semakin popular dalam kalangan masyarakat hari ini untuk mereka mengetenga­hkan dan berkongsi bakat mereka kepada umum.

Jika bertuah, ada antara mereka yang dilamar syarikat rakaman, komposer atau pemuzik untuk menjadi artis rakaman di bawah syarikat rakaman mereka.

“Kadang-kadang kita tidak tahu bahawa kita memiliki bakat terpendam yang berpotensi untuk dimajukan kerana malu atau tidak mempunyai keyakinan untuk beraksi di atas pentas.

“Jadi, jangan pandang rendah dengan diri sendiri dan harus berani untuk mengetenga­hkan bakat anda sama ada mengikuti pertanding­an nyanyian atau lain-lain platform seperti Busking dan Smule,” kata Isa ketika ditemui pada satu pertanding­an nyanyian baru-baru ini.

Pertanding­an nyanyian KATE Winslet dan Idris Elba mungkin telah dihumban ke dalam ribut salji ketika membuat penggambar­an bagi filem kisah cinta ‘survival’ berjudul ‘The Mountain Between Us’, tetapi cuaca Kanada yang tidak dapat diramalkan itu dan meranduk salji sedalam paras lutut tidak menakutkan kedua-dua pelakon itu.

Filem itu, berdasarka­n novel pada tahun 2011 dengan tajuk yang sama hasil nukilan Charles Martin, menceritak­an tentang dua orang asing yang terkandas di sebuah gunung selepas satu nahas pesawat. Ia difilemkan di Banjaran Rockies Kanada.

Winslet berlakon sebagai seorang wartawan foto yang sedang bergegas ke acara perkahwina­nnya, manakala Elba adalah seorang pakar bedah saraf dalam perjalanan untuk menemui seorang pesakit yang memerlukan pembedahan kecemasan.

Mereka menempah sebuah pesawat setelah penerbanga­n komersil mereka dibatalkan, tetapi setelah juruterban­g mengalami serangan angin ahmar di tengah-tengah penerbanga­n, mereka akhirnya cuba meneruskan kehidupan dalam keadaan cuaca gunung yang tersebut merupakan anjuran S & S Cafeteria sempena dengan ulang tahun kedua pembukaann­ya.

Antara objektif penganjura­n pertanding­an ini adalah untuk mempromosi­kan keharmonia­n kaum di kalangan masyarakat sukar, dengan melakukan perjalanan ke bawah yang berbahaya sejauh beribu-ribu kaki. “Kami sama sekali tidak tahu keadaan yang kami bakal hadapi setiap hari dan kami hanya perlu menanganin­ya dan meneruskan hidup. Kita tidak dapat tidak melakukann­ya kerana ribut salji sedang berlaku,” kata Winslet. Pengarah Palestin, Hany Abu-Assad, melihat peluang dalam keadaan cuaca yang buruk itu.

“Hany akan berkata, ‘Keluar sana! Ia menakjubka­n! Ribut salji itu menakjubka­n!’” kata Winslet di tayangan perdana permaidani merah bagi filem itu di festival filem Toronto barubaru ini.

“Kami membuat filem ini di Kanada, bersama warga Kanada. Kami tidak mahu pulang,” kata Winslet mengenai bagaimana dia begitu seronok membuat filem itu. berbilang kaum di negeri ini.

Seramai 46 peserta dari pelbagai kaum termasuk Melayu, Cina dan Dayak menyertai pertanding­an ini yang menawarkan keseluruha­n hadiah wang tunai bernilai RM1,500.

Peserta dalam itu masing-masing diberi

Abu-Assad, yang pernah mengarah filem-filem yang dicalonkan untuk anugerah Oscar ‘Omar’ dan

‘Paradise pilihan untuk menyanyika­n lagu pilihan masingmasi­ng sama ada dalam bahasa Melayu, Inggeris, Iban atau Bidayuh.

Tiga juri berpengala­man iaitu penyanyi dari Ranyai Studio, Sakura Diana Dawi, juruhebah radio Cats.FM, Diana Anne Sylvester dan Isa sendiri dijemput bagi menghakimi pertanding­an tersebut.

Pertanding­an tersebut dimenangi oleh Dirzaidi dan membawa pulang hadiah bernilai RM500 beserta trofi manakala tempat kedua dan ketiga masing-masing dimenangi oleh Roxanne Lee dan Salmiah Nawi. Now’, memberitah­u audiens bahawa dia tidak menggunaka­n sebarang kesan khas skrin hijau selain bagi adegan pesawat terhempas.

‘The Mountain Between Us’ merupakan filem bahasa Inggeris besar pertama arahan AbuAssad dan memulakan tayangan filem itu di pawagam pada Oktober.

— Reuters

 ??  ??
 ?? — Gambar Reuters ?? Pelakon dan model Kate Upton memperagak­an rekaan dari koleksi Michael Kors untuk musim panas/bunga 2018 semasa Minggu Fesyen New York di bandaran Manhattan, New York City pada 13 September lepas.
— Gambar Reuters Pelakon dan model Kate Upton memperagak­an rekaan dari koleksi Michael Kors untuk musim panas/bunga 2018 semasa Minggu Fesyen New York di bandaran Manhattan, New York City pada 13 September lepas.
 ??  ??
 ??  ?? KONGSI BAKAT: Isa (berdiri, dua kanan) bersama para pemenang Dirzaidi (depan tengah), Roxanne (depan kanan) dan Salmiah (depan kiri). Turut kelihatan Diana (berdiri kiri) dan Sakura (berdiri kanan).
KONGSI BAKAT: Isa (berdiri, dua kanan) bersama para pemenang Dirzaidi (depan tengah), Roxanne (depan kanan) dan Salmiah (depan kiri). Turut kelihatan Diana (berdiri kiri) dan Sakura (berdiri kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia