Utusan Borneo (Sarawak)

Serangan hendap di selatan Thailand bunuh seorang askar, 20 cedera

-

BANGKOK: Seorang askar maut dan 20 orang lain cedera, termasuk dua orang awam, apabila penyerang yang disyaki pemberonta­k menyerang hendap sepasukan peronda tentera di selatan Thailand yang dilanda keganasan, kata pegawai semalam.

Wilayah majoriti Islam yang bersempada­n dengan Malaysia itu sudah mengalami keganasan selama lebih sedekad apabila pemberonta­k etnik Melayu berperang dengan kerajaan majoriti pengikut Buddha untuk mendapatka­n autonomi.

Lebih 6,800 orang sudah maut – kebanyakan­nya orang awam – dalam konflik yang terus berlaku jauh dari perhatian utama masyarakat antarabang­sa.

Serangan berkenaan bermula awal semalam apabila bom tepi jalan meletupkan sebuah kenderaan yang membawa renjer tentera di sebuah kampung terpencil dalam daerah Yaha, wilayah Yala.

Bahan letupan kedua diledakkan setengah jam kemudian ketika pakar skuad bom tiba untuk membersihk­an tempat kejadian, disusuli kejadian berbalas tembakan di mana suspek militan menembak pasukan keselamata­n bertalu-talu.

Jurucakap tentera selamat Kolonel Pramote Prom-in berkata seorang lans koperal meninggal dunia akibat kecederaan yang dialaminya, dengan 18 askar lain yang cedera dan “dua penduduk kampung yang cedera ringan”.

Seorang anggota polis daerah Yaha mengesahka­n jumlah kematian.

Serangan itu berlaku ketika junta Thai mengadakan rundingan dengan sebuah kumpulan induk yang mendakwa mewakili pemberonta­k untuk menubuhkan ‘ zon keselamata­n’ di selatan negara sebagai sebentuk gencatan senjata terhad dalam konflik yang sudah memusnahka­n wilayah terbabit sejak 2004.

Namun pakar berkata puak utama dengan kuasa dan dominasi ke atas pemberonta­k tidak komited kepada rundingan dengan kepimpinan tentera Thailand, yang merampas kuasa pada 2014.

Barisan Revolusi Nasional ( BRN) yang samar- samar dipercayai mendalangi kebanyakan keganasan di wilayah berkenaan, walaupun ia tidak pernah mengaku melancarka­n serangan, dan mengelak publisiti. — AFP

 ?? — Gambar Reuters ?? HATI-HATI: Pegawai memeriksa kawasan di mana sebutir bom meletup di wilayah Yala di selatan Thailand semalam.
— Gambar Reuters HATI-HATI: Pegawai memeriksa kawasan di mana sebutir bom meletup di wilayah Yala di selatan Thailand semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia