Utusan Borneo (Sarawak)

Ketajaman Messi mudahkan tugas Valverde

Barca jarakkan kedudukan di puncak liga selepas membelasah Eibar 6-1 Selasa lepas

-

MADRID, Sepanyol: Lionel Messi menambah empat lagi gol ketika Barcelona mengekalka­n rekod kemenangan pada permulaan musim La Liga Sepanyol dengan membelasah Eibar 6-1 Selasa lepas.

Paulinho dan Denis Suarez juga menjaringk­an gol pada dua perlawanan berturuttu­rut ketika Barca menjarakka­n kedudukan di tangga teratas liga dengan kelebihan tujuh mata berbanding Real Madrid, yang bermain lewat menentang Real Betis.

“Empat gol Messi bukan sesuatu yang baharu,” kata jurulatih Barca, Ernesto Valverde selepas hatrik ke-43 penyerang dari Argentina.

“Beliau sudah melakukann­ya begitu kerap, dalam begitu banyak perlawanan dan untuk mengulangi­nya bukan sesuatu yang mudah.

“Beliau liau seorang pemaini n y a n g l u a r b i a s a . Saya sudah udah kehabisan isan p u j i a n u n t u k b e - liau.”

Messisi bermainin di posisi isi p e n y - e r a n g tengahh ketika Valverde menggilirk­angilirkan skuad buat k kali li pertama sejakj k menjadi jurulatih dengan Luis Suarez diletakkan di bangku simpanan bersama enam pemain lain selepas kemenangan sukar 2-1 di Getafe Sabtu lepas.

Dan berbeza dari musim lepas, skuad sokongan Barca ternyata terlalu bagus di mana Valverde boleh merehatkan beberapa pemain bintang dengan Paulinho beraksi dengan cemerlang pada penampilan sulung dalam kesebelasa­n utama. Messi memb u k a jaring a n d a r i satu tend a n g a n penalti p a d a minit ke-21 s e - l e p a s Nelson Semedo dikasari Alejandro Galvez. P e r p i n d a h a n Paulinho, bernilai 40 juta euro dari kelab China, Guangzhou Evergrande adalah salah satu dari beberapa perpindaha­n yang mendapat kritikan dari penyokong kelab ekoran perpindaha­n Neymar ke Paris Saint Germain (PSG). Bagaimanap­un, selepas dimasukkan dari bangku simpanan untuk menjaringk­an gol kemenangan di Getafe, Paulinho menjaringk­an gol kedua Barca dari tendangan sudut Denis Suarez tujuh minit sebelum rehat.

Paulinho juga mempunyai peranan dalam gol ketiga Barca apabila mengeliruk­an pertahanan l awan untuk membolehka­n Messi menerima umpanan tetapi apabila rembatan Messi ditepis lemah penjaga gol Marko Dmitrovic, bola muntah disempurna­kan oleh Denis Suarez.

Sergi Enrich merap a t k a n l i n t a n g keduduk a n dari satu h a n t a r a n David Junca. B a g - aimanapun, Messi menjaringk­an gol ketiga dengan satu penyudah cantik dari hujung kotak penalti dan melengkapk­an hatrik selepas satu jam permainan dari umpanan Paulinho.

Beliau menjaringk­an gol keempat dan ke-12 dalam hanya lapan perlawanan musim ini, tiga minit se- b e - lum tamat permainan selepas berganding­an dengan Aleix Vidal. Barca kini mendahului Sevilla, yang berada di tangga kedua dan juga bermain lewat menentang Las Palmas, dengan lima mata sementara Valencia kurang satu lagi mata di belakang selepas membelasah Malaga 5-0. — AFP

Empat gol Messi bukan sesuatu yang baharu. Ernesto Valverde Jurulatih Barca

 ?? — Gambar AFP ?? VALVERDE LICIK: Messi (kiri) cuba melepasi kawalan dua pemain pertahanan Eibar ketika beraksi pada perlawanan La Liga Sepanyol di Nou Camp, Barcelona pada Selasa lepas.
— Gambar AFP VALVERDE LICIK: Messi (kiri) cuba melepasi kawalan dua pemain pertahanan Eibar ketika beraksi pada perlawanan La Liga Sepanyol di Nou Camp, Barcelona pada Selasa lepas.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia