Utusan Borneo (Sarawak)

Real kecewakan Dortmund di Signal Iduna Park

Ronaldo pastikan pasukannya ungguli Kumpulan H selepas benam BVB pada aksi Liga Juara-Juara Selasa lepas

-

DORTMUND, Jerman: Cristiano Ronaldo meraikan penampilan ke-150 dalam bola sepak Eropah dengan dua gol ketika Real Madrid menewaskan Borussia Dortmund 3-1 di gelanggang lawan dalam aksi Liga Juara-Juara Selasa lepas.

Ronaldo menjaringk­an dua g o l d a l a m separuh masa pertama selepas gol cantik Gareth Bale membolehka­n Real membuka jaringan pada perlawanan di Signal Iduna Park di sini.

J e r - m a n c u b a bangkit den- gan Pierre- Emerick Aubameyang merapatkan kedudukan ketika berbaki 30 minit permainan tetapi impian mengulangi kejayaan mengikat Real 2-2 musim lepas bagaimanap­un tidak berlaku.

“Real sememangny­a pasukan yang hebat dan menyempurn­akan peluang yang ada,” kata pemain tengah Dortmund, Gonzalo Castro.

“Kami mempunyai peluang menjadikan kedudukan 1-1 tetapi sebaliknya ketinggala­n 0-2 dan ia sememangny­a sukar apabila menentang pasukan seperti Real.”

Real sememangny­a pasukan yang hebat dan menyempurn­akan peluang yang ada. Gonzalo Castro Pemain tengah Borussia Dortmund

K e m e n a n g a n meletakka meletakkan Real di tangga teratas Kum Kumpulan H, di ha hadapan T o t t e n h a m Hotspur, yang m e n e w a s k a n APOEL 3- 0 di gelan gelanggang lawan se sementara Dortm Dortmund di tangga keen keenam dan e n a m m a t a di be-

l a k a n g Spurs, yang turut menewaskan D o r t m u n d 3- 1 pada perlawanan pert a m a London.

Sel e p a s turut menjaringk­an dua gol ketika menentang APOEL, Ronaldo kini sudah menjaringk­an empat gol d i dari hanya dua perlawanan Liga Juara- Juara musim ini.

Beliau meraikan penampilan ke- 400 bersama Real dengan dua lagi gol untuk membolehka­n beliau kini menjaringk­an 411 gol bersama Real Madrid.

Ini adalah kali pertama Dortmund tewas perlawanan di tempat sendiri menentang Real dari tujuh perlawanan di Eropah sementara Real sudah menjaringk­an gol dalam 38 perla- w a n a n bertur u t - t u - r u t d i Eropah. D o r t - mund tidak bernasib baik kerana tidak diberikan satu tendangan penalti pada minit ke- 13 apabila bola terkena tangan Sergio Ramos ketika cuba menolak bola rembatan Maximilian Philipp dari melepasi garisan pintu gol tetapi pengadil meneruskan permainan.

Tiga minit kemudian, Real membuka jaringan apabila Bale melakukan satu rembatan cantik dari umpanan Daniel Carvajal.

Dortmund cuba bangkit tetapi tidak bernasib baik apabila rembatan Aubameyang terkena Carvajal dan terkeluar.

Aubameyang ada menjaringk­an gol pada minit ke-38 tetapi gol tidak dibenarkan pengadil kerana ofsaid, menyebabka­n kedudukan terikat 1-0 pada masa rehat.

Dortmund memulakan separuh masa kedua dengan lebih bersemanga­t tetapi Mario Goetze melihat umpanannya kepada Aubameyang berjaya dipintas pertahanan Real.

Ronaldo menambah jaringan pada minit ke- 49 dari umpanan Bale sebe- lum Dortmund merapatkan kedudukan pada minit ke54 apabila Aubameyang menyempurn­akan hantaran lintang Gonzalo Castro dan mengembali­kan harapan untuk mengulangi keputusan 2-2 pada musim lepas tetapi impian pasukan tuan rumah berkecai apabila Ronaldo menjaringk­an gol kedua peribadi dan ketiga perlawanan pada minit ke79 dari satu umpanan Luka Modric. — AFP

 ?? — Gambar Reuters ?? Bale (kanan) melakukan percubaan ke arah pintu gol Dortmund ketika bersaing dengan pemain pertahanan Dortmund pada aksi di Stadium Signal Iduna Park di Moscow, Rusia kelmarin.
— Gambar Reuters Bale (kanan) melakukan percubaan ke arah pintu gol Dortmund ketika bersaing dengan pemain pertahanan Dortmund pada aksi di Stadium Signal Iduna Park di Moscow, Rusia kelmarin.
 ?? — Gambar Reuters ?? SENTUHAN TAJAM: Ronaldo meraikan jaringanny­a ketika membantu Real menewaskan Dortmund pada aksi di Stadium Signal Iduna Park di Moscow, Rusia kelmarin. POSISI SUKAR:
— Gambar Reuters SENTUHAN TAJAM: Ronaldo meraikan jaringanny­a ketika membantu Real menewaskan Dortmund pada aksi di Stadium Signal Iduna Park di Moscow, Rusia kelmarin. POSISI SUKAR:
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia