Utusan Borneo (Sarawak)

‘Black Stars’ ke Kampala untuk bertemu Uganda

-

NAIROBI: Pasukan ‘Black Stars’ Ghana berlepas dari Kenya kelmarin untuk pergi ke Ghana bagi perlawanan kelayakan Piala Dunia 2018 yang penting di ibu negara Uganda, Kampala, pada hujung minggu ini.

Pasukan Ghana tiba di ibu negara Kenya pada minggu ini untuk latihan penyesuaia­n iklim selama tiga hari tanpa beberapa pemain terkemuka mereka yang cedera sebelum perlawanan Kumpulan E pada hari ini (Sabtu).

Namun ketua jurulatih James Kwesi Appiah optimis pasukan itu akan bangkit untuk menewaskan Uganda dan menghidupk­an harapan untuk mara ke Piala Dunia 2018 di Russia.

“Pemain yang ada sekarang, tahap keyakinan mereka sedang meningkat perlahan-lahan dan atas sebab itulah saya percaya apabila mereka turun ke padang nanti, tekanan tidak terlalu kuat ke atas mereka,” kata Appiah, yang menambah para pemain akan cuba “menonjolka­n diri” di atas padang.

Ghana akan bermain tanpa lima pemain tetap dalam pasukan utama untuk perlawanan pada hujung minggu ini, termasuk pemain pertahanan Harrison Afful dan kapten Asamoah Gyan, yang membimbing pasukan dalam kemenangan 5-1 ke atas Congo Brazzavill­e dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia terakhir mereka.

Jurulatih berkenaan terpaksa membawa masuk lima pemain baharu ke dalam skuad, semua bakal membuat penampilan pertama mereka bersama pasukan kebangsaan. Mereka termasuk pemain tengah Kingsley Sarfo dari kelab Malmo di Sweden, pemain pertahanan Vincent Atings dari kelab liga perdana Ghana, Hearts of Oak, dan penyerang John Atwin dari kelab di Mesir, Misr Makkasa, dan kesemua mereka berlatih bersama pasukan buat pertama di Nairobi.

Kemenangan di Kampala adalah penting bagi pasukan ‘Black Stars’ – sekarang di tempat ketiga dalam kumpulan dengan lima mata dari empat perlawanan – sebelum perlawanan kelayakan terakhir mereka menentang pendahulu sekarang, Mesir, di negara sendiri di Accra pada 6 November.

Uganda, yang menduduki tempat kedua dengan tujuh mata akan bermain tanpa pemain tengah yang berpangkal­an di Kenya, Khalid Aucho, dan Murushid Jjuuko yang digantung perlawanan. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia