Utusan Borneo (Sarawak)

Jalan kebun termasuk ke air terjun Bakam perlu dibaik pulih

-

MIRI: PAS Sarawak menyaranka­n agar jalan kebun termasuk laluan menghala ke tempat rekreasi air terjun Bakam perlu dibaik pulih segera ekoran jalannya sudah rosak.

Pesuruhjay­a PAS Sarawak Jofri Jaraiee berkata isu itu beberapa kali diketengah­kan namun sehingga kini masih belum ada pihak tampil memberi penjelasan.

“Laluan ke kebun terlalu sempit, tidak rata dan hanya dapat digunakan oleh penunggang motosikal dan pejalan kaki dan isu itu harus menjadi perhatian pihak berwajib,” katanya di sini semalam.

Pada masa sama, kesukaran turut dihadapi pemilik lot tanah yang tidak mempunyai jalan masuk ke kawasan mereka terutama jika kawasan tanah mereka berada jauh dari jalan utama.

“Pemilik lot tanah di tengah atau belakang sukar masuk ke dalam kecuali mereka terpaksa menggunaka­n jalan belakang yang jaraknya agak jauh dari tempat mereka berkebun,” katanya.

Menurutnya, kawasan rekreasi air terjun Bakam patut diberi perhatian pihak berkuasa untuk menarik pelancong dari luar dan dalam negara datang ke Kampung Bakam.

“Ia merupakan satu tarikan yang perlu dimanfaatk­an penduduk kampung untuk menarik lebih ramai orang luar datang melawat kampung mereka.

“Kami menggesa pihak berkuasa membaik pulih serta membina jalan lebih baik untuk kemudahaan penduduk masuk ke kebun dan taman rekreasi air terjun Bakam,” katanya.

Menurutnya, peruntukan untuk projek jalan kampung dan kemudahan asas yang diluluskan perlu digunakan segera dan tidak menunggu musim pilihan raya.

“Jangan salahgunak­an peruntukan rakyat dan segala bentuk kemudahan perlu disalurkan tanpa mengira fahaman politik demi kesejahter­aan rakyat,” katanya.

 ??  ?? PERLU DIBAIK PULIH: Jofriee meninjau jalan kebun dan laluan ke taman rekreasi air terjun Bakam yang rosak dan memerlukan kerja baik pulih segera.
PERLU DIBAIK PULIH: Jofriee meninjau jalan kebun dan laluan ke taman rekreasi air terjun Bakam yang rosak dan memerlukan kerja baik pulih segera.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia