Utusan Borneo (Sarawak)

ABM nafi dakwaan pembeli rumah hadapi masalah dapatkan pinjaman

-

KUALA LUMPUR: Persatuan Bank-Bank Malaysia (ABM) menafikan sekerasker­asnya dakwaan pembeli rumah menghadapi masalah mendapatka­n pinjaman sebagaiman­a dilaporkan sebuah akhbar harian tempatan barubaru ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, ABM berkata, laporan itu yang bertajuk ‘Lebih banyak pemaju membantu pembeli rumah dengan bayaran pendahulua­n’ pada 20 September 2017, turut mendakwa tempoh untuk meluluskan pinjaman juga telah meningkat.

“Persatuan ingin menyatakan yang kenyataan yang tidak tepat akan menyebabka­n kekeliruan dalam kalangan orang ramai serta mewujudkan persepsi berat sebelah mengenai isu berkaitan pinjaman perumahan secara umumnya.

“Bank sentiasa memberi sokongan dalam memberi pinjaman perumahan ke- pada peminjam yang layak. Keseluruha­n kadar kelulusan pinjaman perumahan kekal tinggi pada 73 peratus daripada permohonan pada suku kedua 2017. Selain itu, 72 peratus daripada peminjam terbabit ialah pembeli rumah kali pertama di bawah kategori rumah mampu milik.

“Dalam tempoh lapan bulan pertama 2017, bank komersial meluluskan lebih RM42.2 bilion dan mengeluark­an kira-kira RM39.5 bilion pinjaman bagi pembelian hartanah perumahan. Oleh itu, pembiayaan masih boleh didapati oleh peminjam berkelayak­an,” katanya.

ABM berkata, anggota persatuan secara purata mengambil antara dua hingga sembilan hari bekerja untuk memproses permohonan pinjaman perumahan dengan dokumen lengkap yang diserahkan pemohon, yang juga terpakai untuk kes rayuan.

“Pemohon yang tidak menyerahka­n dokumen lengkap akan menyebabka­n kelewatan dalam proses kelulusan. Bagi pemohon yang tidak berjaya, mereka secara umumnya akan dimaklumka­n mengenai status permohonan mereka dalam tempoh satu hingga dua hari bekerja. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia