Utusan Borneo (Sarawak)

20 diculik di Congo

-

GOMA: Pertempura­nmeletus kelmarin di antara anggota tentera dengan pemberonta­k yang dituduh mendalangi kehilangan 20 orang awam di bahagian timur Republik Demokratik Congo (DRC) yang bergolak, kata sumber awam dan tentera.

Pertempura­n berlaku dalam daerah Beni di wilayah Kivu Utara dekat sempadan dengan Uganda, yang mengalami gelombang keganasan sejak 2014 dengan lebih 700 orang awam terkorban, kebanyakan­nya ditetak sehingga mati.

Pembunuhan itu dikaitkan dengan sebuah kumpulan pemberonta­k yang samarsamar, Tentera Demokratik Bersekutu ( ADF), yang didominasi golongan Muslim Uganda yang konservati­f.

Pertempura­n di antara ADF dengan anggota tentera kelmarin berlaku 40 kilometer dari jalan Mbau-Kamango.

“Pertempura­n sengit dengan senjata berat dan ringan, manakala musuh menebang pokok untuk menyekat jalan,” kata jurucakap tentera Mak Hazukay.

Pada Sabtu lepas, ADF menyerang kira-kira 10 buah teksi motosikal di jalan MbauKamang­o, menurut pentadbir Beni, Amisi Kalonda.

“Kira-kira 20 hilang dan kami tidak tahu sama ada mereka telah mati atau ditahan ADF,” kata Kalonda.

Teddy Kataliko, anggota pakatan kesatuan dan NGO tempatan di Beni, berkata 22 hilang dan 10 lagi terselamat dalam serangan itu.

Selama lebih 20 tahun, timur DRC digegarkan konflik yang didorong perebutan sumber galian lumayan, pertikaian etnik dan tanah. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia