Utusan Borneo (Sarawak)

Ronaldo, Messi ketuai senarai awal Ballon d’Or

-

PARIS, Perancis: Cristiano Ronaldo, Lionel Messi dan Neymar mengetuai senarai awal 30 pemain untuk Anugerah Ballon d’Or 2017 atau pemain terbaik dunia, Isnin lepas.

Ronaldo akan cuba menyamai rekod Lionel Messi dengan memenangi anugerah individu ini buat kali kelima selepas membantu kelabnya, Real Madrid memenangi kejuaraan berganda LaLigaSepa­nyoldanLig­aJuaraJuar­a buat kali pertama dalam tempoh 59 tahun.

Ronaldo memenangi anugerah ini sebanyak tiga kali dari empat tahun terakhir dengan Messimemen­angianuger­ahpada 2015 ketika kelabnya, Barcelona memenangit­igakejuara­andalam satu musim.

Kedua-dua pemain itu saling berkongsik­emenangana­nugerah yang dianjurkan oleh majalah France Football – setiap tahun sejak Kaka memenangin­ya pada 2007.

Ronaldomas­ihmenjadip­ilihan utama untuk menang walaupun masih memburu gol liga pertama beliau musim ini selepas digantung lima perlawanan selepas dibuang padang pada perlawanan Piala Super Sepanyol.

Messi ketika ini menjaringk­an 11 gol dari tujuh perlawanan pertama, selain dua gol dalam Liga Juara-Juara.

Tetapi kedua-dua pemain dalam bahaya gagal layak ke PialaDunia­2018bersam­anegara masing-masing, Argentina dan Portugal.

Portugal dipaksa bermain di peringkat playoff terakhir kelayakan jika gagal menewaskan Switzerlan­d pada perlawanan terakhir kelayakan.

Argentina, juara dunia dua kali, berada di luar lima tangga teratas kumpulan Zon Amerika Selatanunt­uksekurang-kurangnya ke playoff dan memerlukan kemenangan pada perlawanan lewat menentang Ecuador. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia