Utusan Borneo (Sarawak)

Pangkalan PBB di Congo diserang lagi

-

KINSHASA: Pemberonta­k dari Uganda menyerang sebuah pangkalan tentera Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di kawasan timur Republik Demokratik Congo (DRC), membunuh sekurang- kurangnya dua orang, dan mencederak­an 12 orang, kata Misi PBB.

Serangan berlaku di Beni di mana tentera PBB berdepan dengan Pasukan Demokratik Bersatu (ADF), yang dikuasai kumpulan Islam Uganda, kata seorang jurucakap untuk Misi PBB di DRC.

Tentera Congo bertempur dengan pemberonta­k di kawasan itu pada Ahad lepas. Sehari sebelum itu, ADF menyerang sekitar 10 buah teksi bermotor di kawasan itu.

“Pangkalan Mamundioma diserang pada jam 5.30 pagi ( waktu tempatan),” kata Misi PBB yang dikenali dengan singkatan Perancis, MONUSCO, dan menambah tentera darat dan udara PBB telah dikerahkan ke kawasan itu.

Satu kenyataan MONUSCO berkata “dua anggota pengaman PBB dilaporkan mati dan beberapa yang lain cedera”.

Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres, mengutuk serangan ketika mengesahka­n anggota pengaman yang terkorban adalah dari Tanzania dan 18 yang lain cedera.

Beliau menggesa pihak berkuasa Congo untuk menyiasat insiden itu dengan segera dan membawa penyerang ke muka pengadilan.

Kaya dengan mineral berharga, timur DRC tidak stabil sejak 20 tahun.

Berpuluh-puluh kumpulan bersenjata tempatan dan luar dituduh melakukan penganiaya­an serius terhadap orang awam seperti merogol, membunuh dan menculik.

ADF telah dituduh Kinshasa dan Misi Pengaman PBB membunuh lebih 700 orang di wilayah Beni sejak Oktober 2014. – AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia