Utusan Borneo (Sarawak)

150 ‘BADANG’ BAKAL BERSAING 24-27 OKT •

Kejohanan Angkat Berat Kebangsaan Sarawak Terbuka 2017 akan disertai 14 pasukan

- Oleh Nick Fletcher

Kita (Sarawak) selaku tuan rumah akan menyenarai seramai 15 atlet angkat berat terbaik dan diharap mereka akan dapat memenangi kategori masingmasi­ng. Datuk Snowdan Lawan Menteri Muda Belia dan Sukan

KUCHING: Seramai 150 atlet angkat berat mewakili 14 pasukan dari seluruh negara bakal bersaing dalam Kejohanan Angkat Berat Kebangsaan Sarawak Terbuka 2017 yang akan berlangsun­g di Dewan Kompleks Sukan, Jabatan Belia dan Sukan Negeri Sarawak (JBS) di sini dari 24 hingga 27 Oktober ini.

Menurut Menteri Muda Belia dan Sukan Datuk Snowdan Lawan, pasukan bertanding ialah Sarawak, Sabah, Johor, Selangor, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Terengganu, Kelantan, Pahang, Kedah, Wilayah Persekutua­n, TLDM dan PDRM.

“Kita ( Sarawak) selaku tuan rumah akan menyenarai seramai 15 atlet angkat berat terbaik dan diharap mereka akan dapat memenangi kategori masing- masing,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Hadir sama Pengarah Majlis Sukan Negeri sarawak ( MSNS) Dr Ong Kong Swe serta wakil dari Persatuan Angkat Berat Negeri Sarawak, Mike Lim.

Snowdan menambah, sebanyak 16 kategori akan dipertandi­ngkan pada kejo- hanan itu dengan lapan masing-masing untuk kategori lelaki dan wanita.

Sementara itu, beliau berkata objektif kejohanan adalah untuk mempromo- sikan sukan angkat berat dalam kalangan anak muda.

Pada masa sama, katanya, ia diharap akan dapat mengenal pasti atlet berpotensi khususnya yang mewakili Sarawak untuk persiapan menghadapi Sukan Malaysia (SUKMA) 2018 di Perak kelak.

“Matlamat kita adalah untuk mencungkil bakatbakat baharu dalam kalangan atlet sukan angkat berat yang boleh diketengah­kan ke peringkat lebih tinggi,” katanya.

Kejohanan ini dianjur oleh Persatuan Angkat Berat Negeri Sarawak dengan kerjasama Persekutua­n Angkat Berat Malaysia, Majlis Sukan Negeri Sarawak ( MSNS), Majlis Sukan Negara (MSN), Kementeria­n Belia dan Sukan Negeri Sarawak dan kerajaan negeri Sarawak.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? LOGO: Snowdan (tengah) dan Mike menunjukka­n logo rasmi kejohanan pada sidang media semalam. Turut kelihatan Dr Ong.
LOGO: Snowdan (tengah) dan Mike menunjukka­n logo rasmi kejohanan pada sidang media semalam. Turut kelihatan Dr Ong.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia