Utusan Borneo (Sarawak)

Pendidikan awal disedia KEMAS amat penting, relevan kepada masyarakat

-

KUCHING: Pendidikan awal kanak- kanak yang disediakan oleh Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) amat penting serta relevan kepada masyarakat.

Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN) Tupong Fazzrudian Abdul Rahman berkata, bermula dengan kelas dewasa pada 1961, KEMAS berubah kepada pendidikan awal kanak-kanak.

Perubahan ini katanya, adalah disebabkan kerajaan melihat keperluan pendidikan awal kanak- kanak untuk membentuk anak bangsa yang akan menjadi pelapis negara. “Kanak-kanak pada usia di peringkat taska dan tabika merupakan masa yang pent- ing untuk kita membentuk keperibadi­an serta keyakinan diri mereka.

“Sebab itu, saya melihat pentingnya serta relevannya pembukaan tabika serta taska oleh KEMAS ini kepada masyarakat kita,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Konvokesye­n Mini Kanak-Kanak Tabika dan Taska Permata KEMAS Parlimen P.194 Petra Jaya di sini semalam.

Seramai 452 kanak-kanak melibatkan 45 tabika dan taska KEMAS dalam kawasan Parlimen Petra Jaya diraikan pada konvokesye­n mini tersebut.

Konvokesye­n mini ini merupakan salah satu kokurikulu­m pendidikan prasekolah yang diadakan setiap tahun setelah kanakkanak tamat pembelajar­an di tabika dan taska.

Konsep ini bertujuan memberi peluang dan galakan kepada kanak-kanak dalam menguasai kemahiran asas dan pengalaman yang memudahkan mereka memberi pendidikan formal di alam persekolah­an kelak.

Selain meraikan kejayaan kanak-kanak yang telah berjaya menamatkan pembelajar­an mereka, majlis ini juga sebagai galakan kepada kanak- kanak untuk meneruskan kecemerlan­gan dan penglibata­n mereka apabila memasuki alam perse- kolahan sebenar.

Selain penyampaia­n sijil, majlis itu semalam turut diserikan lagi dengan persembaha­n koir, tarian dan bahasa berirama oleh kanak-kanak tabika dan taska KEMAS.

Turut hadir, Pegawai KEMAS Bahagian Kuching Lindawati Padiel, Penyelia Kanan KEMAS P.194 Petra Jaya Rapiah Awang, ibu bapa serta yang lain.

 ??  ?? TAHNIAH: Fazzrudin menyampaik­an sijil kepada salah seorang daripada kanak-kanak cemerlang tabika dan taska KEMAS bagi Parlimen Petra Jaya di Kuching semalam. Turut kelihatan Lindawati (kiri).
TAHNIAH: Fazzrudin menyampaik­an sijil kepada salah seorang daripada kanak-kanak cemerlang tabika dan taska KEMAS bagi Parlimen Petra Jaya di Kuching semalam. Turut kelihatan Lindawati (kiri).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia