Utusan Borneo (Sarawak)

Ugak: Kapit perlu hospital dilengkap logistik terkini

-

KAPIT: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Goram Jefferson Jamit Unyat mahu ibu bapa menjalinka­n semangat kerjasama erat dengan Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) bagi pembanguna­n pendidikan anak masing-masing.

Katanya, KEMAS adalah agensi di bawah Kementeria­n Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) yang mempunyai tanggungja­wab seperti pembanguna­n komuniti, kelas ekonomi, kelas celik dewasa, latihan kemahiran dan pendidikan prasekolah.

“KEMAS menyediaka­n pendidikan prasekolah yang terbaik kepada kanak-kanak berusia lima hingga enam tahun. Selain itu, sebagai persediaan untuk melangkah ke sekolah rendah Tahun 1.

“Mereka diajar kemahiran asas untuk berfikir, membawa, menulis, mengira dan memupuk minat mereka dalam pembelajar­an,” katanya ketika merasmikan Majlis Konvokesye­n Kanak-kanak Tadika KEMAS Parlimen Kapit di Dewan Kejora, SMK Kapit 2, Jalan Bletih di sini, baru-baru ini.

Jamit berkata, ibu bapa harus memainkan peranan memberi motivasi bagi memupuk minat anak ke sekolah dan belajar bersungguh-sungguh.

“Beri tumpuan kepada pendidikan awal anak anda ketika di prasekolah hingga belajar pada tahap tertinggi di menara gading. Usaha ini sangat penting kerana cabaran dunia globalisas­i bergantung kepada masyarakat berpengeta­huan tinggi,” katanya.

Menurutnya, penduduk di kawasan Parlimen Kapit merangkumi DUN Katibas, Bukit Goram dan Pelagus mempunyai keistimewa­an dengan banyak Tadika KEMAS telah ditubuhkan di rumah panjang menyediaka­n pendidikan prasekolah.

“Ibu bapa tidak perlu menghantar anak mereka ke bandar menghadiri kelas prasekolah. Ini adalah salah satu inisiatif kerajaan untuk menyediaka­n pendidikan prasekolah di kawasan luar bandar khususnya ,” ujarnya.

Pada majlis tersebut, seramai 227 kanak-kanak dari 28 Tadika KEMAS telah menerima sijil tamat prasekolah masing-masing.

Jamit turut mengumumka­n geran sebanyak RM5,000 kepada KEMAS Bahagian Kapit dan beliau mewakili Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Alexander Nanta Linggi mengumumka­n geran sebanyak RM5,000. KAPIT: Bahagian Kapit amat memerlukan kerajaan membina sebuah hospital dilengkapi dengan kemudahan perubatan terkini, tenaga pakar serta kakitangan perubatan mencukupi dalam tempoh tiga hingga empat tahun akan datang.

Ahli Parlimen Hulu Rajang Datuk Wilson Ugak Kumbong berkata, pembinaan hospital baharu di bahagian tersebut amat perlu berikutan peningkata­n jumlah keperluan kesihatan di sini.

Menurutnya, populasi penduduk bahagian Kapit dijangka meningkat sekurangku­rangnya seramai 10,000 orang.

“Sehingga kini, jumlah penduduk bahagian Kapit adalah seramai 120,000 orang. Daripada jumlah tersebut, seramai 10,000 adalah pekerja Empangan Hidro Baleh.

“Begitu juga dengan Hos- KUCHING: Penganjura­n program ‘The 7th Internatio­nal Cat Show’ yang dijadualka­n di Stadium Perpaduan di sini pada 21 dan 22 Oktober ini telah dibatalkan.

Kenyataan media Dewan pital Kapit yang dahulunya dibina oleh Methodist Missionary dalam tahun 1950-an, sebelum diambil alih oleh kerajaan pada tahun 1974 dengan hanya mempunyai sebanyak 134 katil pesakit,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis Malam Mesra Bersama Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya di Dewan Sri Baleh di sini baru-baru ini.

Justeru Ugak berharap kerajaan menerusi Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil perhatian terhadap keperluan pembinaan hospital baharu di bahagian ini.

Ugak memberitah­u, Hospital Kapit menjadi hospital rujukan untuk daerah Song, Bukit Mabong, Belaga dan dua daerah kecil Nanga Merit dan Sungai Asap.

“Saya berasa gembira menerima kunjungan Timba- Bandaraya Kuching Utara (DBKU) di sini memaklumka­n program itu dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

“Jika terdapat sebarang pertanyaan atau kemusykila­n, lan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya ke bahagian Kapit untuk melihat sendiri keperluan kesihatan rakyat di sini,” ujarnya.

Ugak berharap melalui program turun padang ini mereka akan mempunyai gambaran yang lebih jelas berkenaan keperluan kemudahan perubatan.

“Sebelum ini disebabkan kekurangan kemudahan perubatan dan tenaga pakar, pesakit memerlukan rawatan lanjut akan dihantar ke Hospital Sibu atau Hospital Umum Sarawak yang memerlukan kos yang mahal,” katanya.

Hadir sama ialah Pengarah Pembanguna­n Kesihatan Malaysia Dr Wan Mansor Wan Hamzah, Timbalan Pengarah Kesihatan Awam Dr Nordin Salleh dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Goram Jefferson Jamit Unyat. orang ramai boleh menghubung­i Muzium Kucing menerusi talian 082-446688 atau e-mel terus kepada catmuseum@dbku.gov.my.

“Sebarang kesulitan amatlah kami kesali,” katanya.

 ??  ?? AKTIVITI SIHAT: Aktiviti senamrrobi­k disertai murid sekolah, guru dan ibu bapa.
AKTIVITI SIHAT: Aktiviti senamrrobi­k disertai murid sekolah, guru dan ibu bapa.
 ??  ?? TAHNIAH: Jamit (empat kiri) menyampaik­an sijil tamat prasekolah kepada salah seorang penerima pada Majlis Konvokesye­n Kanakkanak Tadika KEMAS Parlimen Kapit.
TAHNIAH: Jamit (empat kiri) menyampaik­an sijil tamat prasekolah kepada salah seorang penerima pada Majlis Konvokesye­n Kanakkanak Tadika KEMAS Parlimen Kapit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia