Utusan Borneo (Sarawak)

Impian penduduk Rh Long Leng nikmati elektrik jadi kenyataan

-

KUCHING: Impian penduduk Rumah Panjang Long Leng, Layun, Telang Usan untuk menikmati kemudahan elektrik menjadi kenyataan apabila kerajaan menyediaka­n bekalan itu secara sistem solar di kawasan terbabit.

Menteri Muda Elektrik Luar Bandar Dr Abdul Rahman Junaidi berkata, kemudahan elektrik secara sistem solar yang dibekalkan kerajaan ke kawasan terbabit adalah di bawah Program Bekalan Elektrik Luar Bandar.

“Program ini amat membantu masyarakat. Kemudahan elektrik secara sistem solar boleh diguna 24 jam selain tidak mengeluark­an bunyi seperti set generator,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika menghadiri program lawatan kerja ke Rumah Panjang Long Leng, Layun di Telang Usan, baru-baru ini. Hadir sama, Ahli Parlimen Baram Anyi Ngau.

Menurut Dr Abdul Rahman, sebanyak 41 pintu rumah panjang dengan 164 penghuni mendiami Rumah Panjang Long Leng, Layun mendapat manfaat daripada bekalan elektrik tersebut.

Justeru, beliau menyaranka­n supaya penduduk rumah panjang itu mengguna serta memanfaatk­an kemudahan yang disediakan kerajaan dalam menjalani kehidupan seharian.

“Gunakanlah sebaik mungkin dan manfaatkan kemudahan ini dengan menjana pendapatan ekonomi masing-masing memandangk­an kawasan ini dilihat amat berpotensi dalam sektor pelanconga­n,” katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Damai itu memberitah­u kerajaan sekarang ini sedang berusaha membangunk­an sistem digital di seluruh Sarawak.

Katanya, usaha itu turut merangkumi kawasan persekitar­an Long Leng dalam usaha memudahkan masyarakat berhubung dengan dunia luar.

 ??  ?? LAWATAN: Dr Abdul Rahman bersama Anyi menyerahka­n surat kepada wakil penduduk Rumah Panjang Long Leng, Layun di Telang Usan.
LAWATAN: Dr Abdul Rahman bersama Anyi menyerahka­n surat kepada wakil penduduk Rumah Panjang Long Leng, Layun di Telang Usan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia