Utusan Borneo (Sarawak)

Tanah runtuh: PAP gesa P.Pinang tubuh jawatankua­sa teknikal siasat tragedi

-

GEORGE TOWN: Parti Alternatif Rakyat ( PAP) semalam menggesa kerajaan DAP Pulau Pinang untuk menubuhkan sebuah jawatankua­sa teknikal bagi mengenal pasti punca sebenar tragedi tanah runtuh di tapak pembinaan di Lengkok Lembah Permai di sini semalam, yang melibatkan 14 mangsa.

Sambil menyifatka­n kejadian itu ‘malapetaka pembanguna­n’ dari sudut sejarah pembanguna­n di negeri ini, Naib Presiden PAP Rahmad Isahak berkata rakyat perlu mendapat fakta sebenar berhubung punca tragedi itu sama ada ekoran kelalaian manusia akibat kelulusan pelan pembanguna­n atau kurangnya pengawasan tapak oleh pihak pemaju sendiri.

“Sekarang bukan masa untuk menuding jari kepada mana-mana pihak sebaliknya satu siasatan perlu dijalankan secara drastik dari sudut teknikal pembanguna­n projek sama ada tapak berkenaan pada asalnya berada dalam zon pembanguna­n serta kelulusan pelan kejurutera­an mengikut spesifikas­i garis panduan sedia ada,” katanya dalam kenyataan semalam.

Rahmad berkata kejadian tanah runtuh itu boleh dikatakan akibat kerakusan pembanguna­n tanpa kawalan sehingga menyebabka­n kehilangan dan perlu dijadikan iktibar agar tidak mudah memberi sebarang kelulusan kepada pemaju terutama projek-projek berhampira­n lereng bukit.

Dalam kejadian yang dilaporkan pada jam 8.57 pagi semalam, 14 pekerja binaan tertimbus dengan seorang daripadany­a berjaya diselamatk­an manakala tiga ditemui mati dan yang lain masih tertimbus. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia