Utusan Borneo (Sarawak)

Tiga wanita antara 40 penagih dadah ditahan

Operasi selama empat hari di Limbang dan Lawas berjaya menahan penagih berusia 19 hingga 52 tahun

- Oleh Mastura Ismail

LIMBANG: Tiga wanita antara 40 penagih ditahan dalam operasi bersepadu dilancar Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Negeri Sarawak dalam Operasi Perdana di Limbang dan Lawas, baru- baru ini.

Ketua Unit Penguatkua­saan AADK Negeri Devan Arup berkata operasi berjalan selama empat hari ( termasuk dua hari di Lawas) bermula jam 5 pagi itu berjaya memberkas tiga wanita dan 37 penagih lelaki berusia 19 hingga 52 tahun.

Jelasnya operasi membabitka­n anggota AADK Negeri Sarawak membabitka­n Limbang, Miri dan Bintulu menyerbu beberapa kawasan panas dikenal pasti di bahagian ini.

“Operasi ditumpukan di kawasan Kampung Limpaung, Sibukang, Bukit Kota, Taman Damai, Taman Batu Biah, Bangkita di Limbang dan Kampung Languban Merapok di Lawas.

“Selain itu, satu operasi bersepadu dijalankan di sempadan Merapok Lawas,” katanya kepada media kelmarin.

Devan memberitah­u lagi hasil operasi itu, seramai 40 penagih ditahan hasil aduan orang awam dan risikan sebelum ini.

“Bagi melengkapk­an siasatan tahanan reman dilakukan selama tujuh hingga 10 hari bagi tahanan di Lawas.

“Manakala hasil ujian saringan air kencing mendapati mereka yang ditahan turut didapati positif dadah jenis Methamphet­amine,” katanya.

Katanya kesemua tahanan disiasat mengikut Seksyen 3(1) Akta Penagih Dadah ( Rawatan & Pemulihan) 1983, jika sabit kesalahan boleh diperintah­kan oleh mahkamah menjalani rawatan dan pemulihan di pusat pemulihan selama dua tahun atau perintah pengawasan maksimum tiga tahun.

Operasi ditumpukan di kawasan Kampung Limpaung, Sibukang, Bukit Kota, Taman Damai, Taman Batu Biah, Bangkita di Limbang dan Kampung Languban Merapok di Lawas. Devan Arup Ketua Unit Penguatkua­saan AADK Negeri

 ??  ?? TAHAN: Beberapa individu ditahan AADK dalam Operasi Perdana yang dilancarka­n di bahagian Limbang baru-baru ini.
TAHAN: Beberapa individu ditahan AADK dalam Operasi Perdana yang dilancarka­n di bahagian Limbang baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia