Utusan Borneo (Sarawak)

Tugas Koeman di Goodison Park berakhir

Everton pecat pengurus dari Belanda itu, permulaan buruk walaupun berbelanja besar

-

LONDON, England: Ronald Koeman menjadi pengurus ketiga dalam Liga Perdana Inggeris yang dipecat musim ini apabila beliau ditamatkan tugas oleh Everton Isnin lepas.

Pengurus berusia 54 tahun dari Belanda itu – yang membimbing Everton ke tempat ketujuh pada musim pertama beliau musim lepas – menerima padah kerana permulaan buruk musim ini walaupun berbelanja 140 juta pound ke atas pemain baharu pada penutup musim.

Kekalahan teruk 2- 5 kepada Arsenal di Goodison Park Ahad lepas menyaksika­n merek a jatuh k e da l a m z o n pe n y - i n g - kiran telah me n g e s a - hkan nasib b e - liau dan walaupun menjalani sesi latihan Isnin lepas, beliau menerima k unjungan dari pengerusi kelab, Bill Kenwright. “Kelab Bola Sepak Everton mengesahka­n Ronald telah meninggalk­an kelab,” kata Everton dalam satu kenyataan. “Pengerusi Bil l Kenw ri g h t, Le m- baga Pe n g a r a h dan Pemegang Sa h a m utama,a, Farhadd M o - s h i r i ma h u mem- be r i - k a n penghargaa­nn di atas as s u m - bangan a n K o e - m a n kepadad kelab sepanjang 16 bulan yang lalu dan juga membimbing kelab ke tangga ketujuh Liga Perdana musim lepas.”

Koeman, yang tiba di Goodison Park selepas membimbing Southampto­n, berbelanja besar untuk pemain seperti Gylfi

Sigurdsson dari kelab Swansea City pada musim panas. Sigurdsson bagaimanap­un gagal mempamerka­n aksi yang menyebabka­n Koeman meyakinkan lembaga pengarah untuk membay membayar satu r e k o d p perpind dahan ke l a b b e r - ni nilai 45 j u t a p pound untuk mem- bawanyabaw ke Goodi s o n Park.P P e - ma i n l a i n , Davy Klaasen – dibeli deng a n nilai 23.6 ju t a da r i A j a x – ju g a mengecewak­an dengan Koeman mengeluark­an pemain itu pada masa rehat ketika tewas kepada Lyon dalam pertanding­an Liga Europa Khamis minggu lepas.

Bagaimanap­un, walaupun turut memujuk bekas pemain Wayne Rooney untuk kembali ke Everton dari Manchester United, beliau gagal menggantik­an penyerang Romelu Lukaku, yang berpindah ke Manchester United dengan penyerang Arsenal, Olivier Giroud menolak untuk menyertai Everton.

Calon awal untuk mengisi tempat Koeman ialah bekas pengurus Everton, David Moyes, yang tidak mempunyai rekod yang baik selepas meninggalk­an Everton pada 2013.

Turut disenaraik­an ialah David Unsworth, yang menyerlah sebagai jurulatih Bawah 23 Tahun Everton – walaupun beliau mungkin lebih kepada pilihan jangka pendek ketika mereka mencari pengganti tetap.

Sean Dyche (Burnley) dan bekas jurulatih Real Madrid dan Chelsea, Carlo Ancelotti, juga dalam perhatian.

Koeman menyertai rakan senegarany­a, Frank de Boer – dipecat Crystal Palace selepas hanya empat perlawanan liga dan Craig Shakespear­e, dipecat oleh Leicester City minggu lepas sebagai pengurus dari Liga Perdana Inggeris yang hilang pekerjaan setakat musim ini. — AFP

Kelab Bola Sepak Everton mengesahka­n Ronald telah meninggalk­an kelab. Kenyataan Everton

 ??  ?? KOEMAN
KOEMAN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia