Utusan Borneo (Sarawak)

Askar Rusia bunuh empat rakan sekerja

-

MOSCOW: Seorang askar Rusia menembak mati empat rakan sekerja kelmarin di pangkalan mereka di Chechnya, sebelum dia sendiri ditembak mati, Pasukan Pengawal Negara yang dianggotai mereka menyebut dalam satu kenyataan.

Askar itu, seorang leftenan, melepaskan tembakan sekitar jam 4 petang waktu tempatan di sebuah berek dekat perkampung­an Shelkovska­ya dalam wilayah majoriti Muslim di Chechnya, selatan Rusia, menurut agensi berita Interfax yang memetik kata Pasukan Pengawal Negara.

Sejak itu sekumpulan pegawai sudah dikejarkan ke kawasan kejadian untuk menyiasat.

Presiden Vladimir Putin mewujudkan pasukan keselamata­n Pengawal Negara tahun lepas, satu langkah, menurut penganalis­is, yang mungkin bertujuan mencegah pergolakan berhubung krisis ekonomi.

Pasukan Pengawal Negara melapor terus kepada Putin dan ditugaskan untuk menangani terorisme dan jenayah terancang selain menjaga ketenteram­an.

Ketua pemberonta­k Islamis di Rusia, Doku Umarov, telah berusaha untuk mewujudkan sebuah negara Islamis di seluruh wilayah Kaukasus Utara Rusia yang diduduki majoriti Muslim dan sudah bertahun-tahun melancarka­n pemberonta­kan berdarah menentang pasukan keselamata­n Rusia di sana.

Awal Oktober, kumpulan Islamic State (IS) mengaku bertanggun­gjawab bagi satu serangan yang mengorbank­an dua anggota polis di Dagestan, wilayah bergolak yang berjiran dengan Chechnya.

Rusia turut menerima banyak ancaman pembalasan dari IS dan Al-Qaeda sejak campur tangan tenteranya di Syria pada 2015. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia