Utusan Borneo (Sarawak)

SHEDA Kuching menimba ‘ilmu’ hartanah di Perth

- Oleh Sandy Mark Luna

KUCHING: Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Sarawak (SHEDA) cawangan Kuching mengadakan lawatan sambil belajar ke Perth, Australia pada 9 hingga 14 Oktober lalu.

Ketua delegasi, Dr Richard Tan berkata, lawatan itu merupakan pengalaman yang memberi pendedahan kepada beberapa perwakilan yang melawat bahagian barat Australia itu buat pertama kali.

Selepas seminggu penuh dengan mesyuarat dengan pegawai kanan dari majlis tempatan, Konsulat Malaysia, Dewan Perdaganga­n China, pemaju hartanah, ejen hartanah tempatan dan tapak projek lawatan di Kawasan Perniagaan Sentral Perth, pinggir bandar dan bandar- bandar bersebelah­an, perwakilan menyedari bahawa terdapat banyak peluang pelaburan hartanah berpotensi di Perth.

“Secara peribadi, lawatan sambil belajar itu adalah berjaya, dan kami telah mencapai matlamat pembelajar­an mengenai proses perancanga­n bandar, memulakan rangkaian antarabang­sa dan mencari peluang perniagaan dan pelaburan berpotensi di Perth.

“Kami disambut mesra oleh pegawai kanan setiap organisasi dilawati termasuk alu-aluan mengejut oleh Biro Konvensyen Perth,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Semasa di Perth, delegasi itu membuat kunjungan hormat kepada Konsul Jeneral Malaysia, Nazarudin Jaafar yang kemudian menerima taklimat mengenai program perwakilan dan membincang­kan isu-isu umum rakyat Malaysia di Australia Barat tersebut.

Tan memuji Nazarudin atas usaha untuk menjangkau semua pelajar dan masyarakat Malaysia yang menetap di Perth, dengan menubuhkan sokongan dan rangkaian.

Pada kunjungan hormat itu, Nazarudin memberitah­u, beliau menyokong inisiatif ahliahli SHEDA untuk mempromosi­kan program Malaysia Rumah Keduaku (MM2H) di Sarawak ke Perth.

Naib presiden SHEDA, yang juga Pengerusi SHEDA Cawangan Kuching, Dr Christophe­r Ngui yang turut hadir, memberitah­u program itu akan dilengkapi dengan adanya penerbanga­n terus antara Kuching dan Perth.

Nazarudin turut menasihatk­an SHEDA Kuching un- tuk melibatkan pelanconga­n Sarawak untuk mendapatka­n bantuan mengenai cadangan itu untuk meningkatk­an pasaran hartanah di Sarawak, dan beliau akan membincang­kan perkara itu dengan Lembaga Pelanconga­n di peringkat persekutua­n.

Lawatan sambil belajar itu turut merangkumi kunjungan hormat kepada Dewan Perdaganga­n Cina Australia Barat (WACCC) untuk memahami penyesuaia­n dan rangkaian perniagaan Cina yang menjalanka­n perniagaan di Australia Barat, dan mereka disambut oleh presiden, Khoon Tan serta ahli-ahli.

Rombongan turut melawat Datuk Bandar Canning, Paul Ng, yang juga rakyat Malaysia, untuk mempelajar­i daripada Jabatan Perancanga­n Canning prosedur perancanga­n bandar serta proses permohonan infrastruk­tur dan bangunan.

Delegasi turut mempelajar­i daripada Ketua Pegawai Eksekutif Canning, Arthur Kyron, bahawa semua proses perancanga­n diselarask­an melalui unit perancanga­n bersepadu dan mengamalka­n pelan induk.

Bandar raya itu turut mencipta Pelan Komuniti Strategik 2017-2027 untuk menangkap aspirasi masyarakat untuk rantau itu dan hasil praktikal Rancangan Komuniti Strategik adalah hasil daripada kerjasama antara kerajaan tempatan, masyarakat bersama dengan pihak berkepenti­ngan utama yang lain.

Kemajuan Pelan Komuniti Strategik diukur den- gan mengekalka­n 2017 Kad Komuniti dan Kesejahter­aan MARKYT, yang merupakan satu tinjauan masyarakat mengenai pemilihan penduduk Canning secara rawak dan mewakili setiap dua tahun oleh perunding bebas.

Tinjauan itu mengkaji kepuasan masyarakat merentas pelbagai penunjuk mengenai bagaimana perasaan orang tentang hidup di Canning, dan prestasi bandar raya, yang membantu memantau perkembang­an mereka dalam memenuhi keperluan dan kehendak komuniti, memberikan perbanding­an boleh dipercayai dan konsisten terhadap tahun-tahun sebelumnya dan pihak berkuasa kerajaan tempatan yang lain.

Canning sangat dihargai apabila melibatkan komuniti dalam perancanga­nnya yang menyumbang kepada kejayaanny­a dalam mewujudkan persekitar­an hidup terancang bagi pendudukny­a.

Tan berkata, keberkesan­an perancanga­n di Canning dan proses subdivisin­ya adalah faktor utama dalam menarik lebih banyak pelabur ke bandar.

Selain belajar tentang projek-projek pertumbuha­n semula di Canning dan Bentley, para perwakilan turut melawat Elizabeth Quay, sebuah projek pemulihan oleh Pihak Berkuasa Pembanguna­n Metropolit­an di Daerah Pusat Perniagaan Perth.

Projek itu merangkumi pembinaan salur masuk buatan dan pengubahsu­aian ke persekitar­an sekitar manakala pelan projek menunjukka­n sembilan tapak bangunan dan kemudahan yang lengkap termasuk 1,700 pangsapuri kediaman, 150,000 meter persegi ruang pejabat dan 39,000 meter persegi ruang runcit.

Delegasi itu juga melawat pemaju hartanah tempatan, Handle Property Group ( HPG) yang mengkhusus dalam perumahan berkualiti di Australia Barat.

Pengarah Jualan dan Pemasaran Kevin Higgins yang juga Ketua Pegawai Operasi, secara peribadi membawa delegasi untuk melawat beberapa laman web projek pemenang anugerah mereka termasuk pangsapuri yang direka bentuk tenaga dan lawatan ke ibu pejabat mereka.

Beliau juga memaklumka­n kepada perwakilan bahawa HPG akan dapat membantu mengatur kemudahan pinjaman dengan institusi kewangan terpilih untuk pelanggan yang berminat membeli hartanah pelaburan di Australia.

Selain melawat HPG di Perth, delegasi juga berhenti di Mandurah untuk mengetahui bahawa bandar itu menubuhkan sendiri pelbagai perkembang­an hartanah yang merangkumi segala-galanya dari rumah keluarga, ke pangsapuri moden di estet baharu dan rumah- rumah mewah dengan pemandanga­n terusan.

Harga jualan rata-rata bagi rumah-rumah di kawasan itu pada tahun lepas adalah sekitar AUD$285,000 berdasarka­n 119 jualan rumah dan harga rumah telah menurun sebanyak 2.6 peratus dalam tempoh lima tahun yang sama dengan kadar pertumbuha­n tahunan kompaun sebanyak -0.5 peratus.

Delegasi itu turut meneroka kawasan pinggir bandar lain seperti Busselton, Margaret River dan Midland untuk peluang pelaburan.

Midland mengalami trend yang sama seperti di Mandurah, di mana harga jualan me- diannya adalah AUD$295,000 berdasarka­n 65 unit jualan pada Oktober 2017 dan dianggap sebagai harga terendah.

Hartanah di Margaret River bagaimanap­un, mengalami kenaikan 19.6 peratus harga jualan median untuk rumah berbanding tempoh yang sama lima tahun yang lalu, menyamai kadar pertumbuha­n tahunan kompaun sebanyak 3.6 peratus.

“Berdasarka­n sentimen pasaran semasa, ia mungkin bernilai untuk meneroka dan mempertimb­angkan untuk melabur di Australia Barat sekarang kerana ia diperhatik­an berada di ‘bawah’ kitaran harta benda. Ia kini berada dalam pasaran pembeli,” kata Ngui.

 ??  ?? BERMANFAAT: Higgins memberi taklimat di luar projek pangsapuri Red Castle.
BERMANFAAT: Higgins memberi taklimat di luar projek pangsapuri Red Castle.
 ??  ?? BINCANG: Rombongan SHEDA Kuching turut mengadakan kunjungan hormat kepada WACCC.
BINCANG: Rombongan SHEDA Kuching turut mengadakan kunjungan hormat kepada WACCC.
 ??  ?? KAEDAH AUSTRALIA: Rombongan SHEDA Kuching melawat tapak projek Peregrine Estate.
KAEDAH AUSTRALIA: Rombongan SHEDA Kuching melawat tapak projek Peregrine Estate.
 ??  ?? KONSULAT: Delegasi berada di depan Konsulat Malaysia di Perth.
KONSULAT: Delegasi berada di depan Konsulat Malaysia di Perth.
 ??  ?? MEWAH: Hartanah di Mandurah dengan pemandanga­n terusan.
MEWAH: Hartanah di Mandurah dengan pemandanga­n terusan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia