Utusan Borneo (Sarawak)

Pixar’s ‘Coco’ raikan budaya Mexico

-

PADA waktu hubungan Amerika Syarikat (AS)Mexico berada pada tahap terendah sejak beberapa ketika yang lalu, Disney Pixar bakal mengeluark­an ‘Coco’, yang meraikan Mexico secara sinematik dan menurut pengarahny­a adalah penawar kepada ‘negativiti’ dalam iklim politik semasa.

Dibuat di Mexico berlatarbe­lakangkan pesta tradisiona­l Hari Orang Mati di negara itu, ‘Coco’ menceritak­an kisah seorang budak lelaki yang tanpa sengaja muncul di bumi orang mati, yang membawanya untuk menjelajah sejarah dan budaya Mexico dengan jelas.

Pengarah Lee Unkrich, yang memenangi anugerah Oscar bagi filem animasi terbaik untuk ‘Toy Story 3’, berkata walaupun projek itu pada mulanya bukan untuk tujuan politik, beberapa kejadian telah berlaku untuk menjadikan situasi yang khususnya relevan.

“Sesungguhn­ya ketika kami mula membuat filem ini enam tahun lalu, iklim politik sangat berlainan berbanding apa yang kita alami sekarang,” katanya di satu sidang akhbar di Mexico City, di mana filem itu sedang ditayangka­n di satu acara gala pada malam Selasa.

“Walaupun berkata demikian, semua kami sangat bangga dengan filem ini. Dan saya rasa ia adalah satu perkara yang baik bahawa ia dikeluarka­n sekarang, kerana terdapat banyak negativiti di dunia.”

Filem itu adalah yang pertama dari Pixar diabadikan sepenuhnya kepada budaya asing – satu taruhan berisiko bagi studio animasi itu dan syarikat induk Disney pada waktu populisme “America didahuluka­n” Presiden AS Donald Trump berpengaru­h.

Pengarah bersama berbangsa Mexico-Amerika Adrian Molina berkata dia yakin filem itu akan diterima balik oleh audiens di mana-mana sahaja.

“Pemahaman biasa kepada filem Pixar, yang lebih mendalam daripada apa yang pernah saya buat, saya rasa mencipta satu cerita yang unik untuk studio, itu adalah unik untuk dunia,” katanya.

“Dari sudut pandangan saya secara peribadi, saya sangat bersyukur baginya kerana ia membantu saya untuk berkembang, untuk kembali semula kepada asal usul saya, dan mewu- judkan sesuatu yang saya sangat banggakan, sangat bangga untuk kongsikan bersama keluarga saya di AS dan Mexico dan negara lain.”

‘Coco’ memaparkan suara pelakon pujaan di Mexico, Gael Garcia Bernal, dalam kedua-dua versi Inggeris dan Sepanyol. Ia mengadakan tayangan perdana Jumaat lepas di Festival Filem Antarabang- sa Morelia di Mexico, yang menerima reviu hangat.

Ia dibuka di Mexico pada 27 Oktober, AS pada 22 November dan seluruh dunia pada 23 November. — AFP

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia