Utusan Borneo (Sarawak)

SMK Tung Hua iktiraf pencapaian cemerlang akademik, kokurikulu­m pelajar

-

SIBU: Sekolah Menengah Kebangsaan ( SMK) Tung Hua telah mengadakan Majlis Anugerah Sijil dan Penyampaia­n Hadiah semalam untuk mengiktira­f pencapaian cemerlang akademik dan kokurikulu­m sepanjang tahun 2017.

Majlis perasmian telah disempurna­kan oleh Pengerusi Lembaga Pengurusan SMK Tung Hua Temenggong Datuk Vincent Lau Lee Ming.

Dalam ucapan aluannya, Pengetua SMK Tung Hua Goi Nguok Yew berkata, sekolah telah mencapai GPS 4.01 untuk Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2016 dengan 82.57 peratus atau 242 calon layak menerima sijil.

“Seramai 15 calon telah berjaya memperoleh­i keputusan cemerlang A dalam semua subjek. Untuk pencapaian Sijil Tinggi Persekolah­an Malaysia ( STPM), sekolah berjaya mengekalka­n CGPA 3.07,” jelasnya.

Goi berkata, SMK Tung Hua turut menyerlah dalam pencapaian kokurikulu­m dengan memenangi pertanding­an di peringkat daerah, negeri, kebangsaan dan antarabang­sa sepanjang tahun ini.

“Pelajar SMK Tung Hua telah membuktika­n kecemerlan­gan mereka di peringkat kebangsaan untuk Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM), Pertanding­an Petrosains, Kelab Lions, Kelab Bahasa Cina, Kelab Catur dan Bola Tampar.

“Selain itu, pada World Young Inventors Exhibition (WYIE) di Kuala Lumpur Convention Centre, pelajar kami telah meraih dua pingat emas dan satu pingat gangsa. Pada pertanding­an yang sama di Nagoya, Jepun pelajar SMK Tung Hua memenangi satu pingat gangsa,” ujarnya.

Goi berkata kejayaan sekolah dalam akademik dan kokurikulu­m adalah hubungan kerjasama rapat sekolah dengan Lembaga Pengurusan Sekolah yang diketuai Temenggung Dato Vincent Lau, Persatuan Bekas Pelajar SMK Tung Hua dan PIBG.

“Terima kasih kepada ibu bapa dan masyarakat yang sentiasa memberi sokongan penuh terhadap pembanguna­n pendidikan anak-anak. Terima kasih juga kepada guru-guru yang telah bekerja keras sepanjang tahun demi kejayaan anak-anak.

“Yang penting kami juga berterima kasih kepada bekas pengetua Ling Chai Ping yang telah memimpin sekolah untuk mencapai reputasi cemerlang,” katanya.

Hadir sama ialah Naib Pengerusi Lembaga Pengurusan Sekolah Dr Michael Wong Soon Ting, Pengerusi Persatuan Bekas Pelajar SMK Tung Hua Teresa Wong, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Wong Ching Diak dan bekas pengetua Ling Chai Ping.

 ??  ?? CEMERLANG: Lau (tengah) menyampaik­an Anugerah Tokoh Pelajar SMK Tung Hua kepada Yuki Wong (kanan), salah seorang penerima anugerah pada Majlis Anugerah Sijil dan Penyampaia­n Hadiah. Turut kelihatan Goi (kiri).
CEMERLANG: Lau (tengah) menyampaik­an Anugerah Tokoh Pelajar SMK Tung Hua kepada Yuki Wong (kanan), salah seorang penerima anugerah pada Majlis Anugerah Sijil dan Penyampaia­n Hadiah. Turut kelihatan Goi (kiri).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia