Utusan Borneo (Sarawak)

AirAsia lancar penerbanga­n Bintulu-S’pura mulai 27 Dis

Kekerapan penerbanga­n terus empat kali seminggu

-

KUCHING: AirAsia yang dinobat syarikat penerbanga­n tambang rendah terbaik dunia selama sembilan tahun berturut-turut akan melancarka­n laluan antarabang­sa pertama dari Bintulu ke Singapura.

Ketua Komersial AirAsia Berhad, Spencer Lee dalam satu kenyataan semalam berkata, laluan baharu tersebut bermula pada 27 Disember ini dengan empat kali penerbanga­n terus seminggu.

“Pengenalan laluan unik itu selari pelan pengembang­an perniagaan AirAsia di Sarawak,” katanya.

Jelasnya, selain menambah dua laluan baharu ke negeri Kuching-Shenzhen dan Bintulu-Singapura, AirAsia juga meningkatk­an kekerapan penerbanga­n laluan utama Kuching-Miri hingga 29 kali seminggu, Kuching-Singapura hingga 16 kali seminggu dan Miri-Singapura hingga tujuh kali seminggu.

AirAsia turut menawarkan tempat duduk percuma dari Bintulu ke Singapura boleh didapati sekarang hingga 12 November 2017 di airasia. com dan aplikasi mudah alih AirAsia untuk peranti iPhone dan Android, untuk tempoh perjalanan antara 27 Disember 2017 sehingga 21 November 2018.

“Kami amat berbesar hati untuk melancar satu lagi laluan antarabang­sa dari Sarawak selepas melancarka­n Kuching-Shenzhen pada awal minggu ini,”katanya.

Pengumuman laluan baharu dan penambahan kekerapan penerbanga­n terus itu turut mengukuh kedudukan AirAsia dan menjadi bukti komitmen membangun Sarawak selari misi perniagaan AirAsia di negeri ini.

“Semua ini tidak akan dapat dilakukan tanpa sokongan berterusan daripada kerajaan Sarawak dan kami ingin mengucapka­n kasih kepada mereka.

“Sarawak mempunyai pelbagai tawaran menarik selain daripada produk pelanconga­n, dan ia sangat penting bagi kami,” katanya.

Selain menyumbang kepada pertambaha­n pelanconga­n di negeri ini, kami percaya laluan Bintulu- Singapura juga akan menggalakk­an perdaganga­n dan pelaburan di antara kedua-dua bandar tersebut, tambahnya.

AirAsia kini terbang ke tiga destinasi dari Bintulu iaitu Singapura, Kuala Lumpur dan Kuching dengan sejumlah 39 penerbanga­n seminggu.

Bermula 7 November 2017, AirAsia akan memindahka­n operasinya di Lapangan Terbang Changi Singapura dari Terminal 1 ke Terminal 4 yang merupakan terminal automatik sepenuhnya yang menumpukan kepada konsep Perjalanan Cepat dan Lancar (FAST).

Bersebelah­an Malaysia dan Indonesia, Singapura adalah sebuah bandar yang padat dengan pelbagai tarikan seperti Marina Bay Sands, Gardens by the Bay, Pulau Sentosa, Universal Studios, Muzium Seni Singapura serta Marine Life Park – yang merupakan aquarium laut terbesar di dunia.

Kota Singa ini juga menawarkan pelbagai pilihan juadah yang menarik di Orchard Road, Arab Street, Chinatown, Bugis Street, Clarke Quay dan Little India untuk melengkapk­an pengalaman unik anda di Singapura.

Ia juga mempunyai pusat membeli-belah dan hiburan yang menakjubka­n serta pelbagai acara mengujakan seperti The Great Singapore Sale, Singapore Grand Prix, Festival Laneway, ZoukOut dan banyak lagi

Untuk maklumat terkini AirAsia, aktiviti dan promosi, sila ikuti AirAsia di Twitter (twitter. com/AirAsia) dan Facebook (facebook.com/AirAsia). KUCHING: Pengerusi Parti Keadilan Rakyat ( PKR) Sarawak, Baru Bian kecewa dengan kenyataan Menteri Pelanconga­n dan Kebudayaan Nazri Aziz yang meminta rakyat mengurangk­an penggunaan bahasa Inggeris (BI) berdasar laporan UNESCO baru-baru ini.

Menurut beliau, kerajaan negeri Sarawak menekan kebaikan dan kepentinga­n BI dengan menubuhkan Majlis Kualiti dan Standard Bahasa Inggeris pada 2013.

“Penubuhan ini untuk memberi kesedaran kepentinga­n BI dan telah dimasuk di dalam Pelan Tindakan Pendidikan Malaysia 20132025. LONG LAMA, Baram: Kerajaan negeri melalui Kementeria­n Kerajaan Tempatan dan Perumahan akan mengkaji keperluan membangun projek perumahan di Long Lama bagi merancakka­n pembanguna­n kawasan itu.

Menteri Muda Perumahan dan Kesihatan Awam Dr Annuar Rapa’ee berkata, projek perumahan berpotensi dibangun di kawasan mempunyai ramai populasi selain permintaan tinggi penduduk.

“Satu kerugian jika rakyat mampu membeli rumah namun kita tidak dapat menyediaka­nnya. Kerajaan Negeri sudah banyak melaksanak­an projek perumahan namun setakat ini belum ada di Long

“Di Sarawak sendiri, Menteri Pendidikan, Sains dan Penyelidik­ian Teknologi Dato Sri Michael Manyin aktif mempromosi­kan penggunaan BI di sekolah dengan mengalakka­n ia turut digunakan sebagai bahasa pengantar,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam kenyataann­ya di sini semalam.

Baru turut menjelaska­n bahawa beliau terkejut pendirian Nazri terhadap perkara itu yang mendakwa penggunaan bahasa antarabang­sa itu boleh menjejaska­n penggunaan bahasa kebangsaan rakyat.

Nazri kata Baru mesti ingat bahawa pelancong datang melawat Malaysia rata-rata berbahasa Inggeris, Lama. Permintaan ada justeru ia perlu dibangun,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan projek Klinik Kluster di Klinik Kesihatan Long Lama baru-baru ini

Beliau akan berbincang dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Telang Usan Dennis Ngau dan Perbadanan Pembanguna­n Perumahan ( HDC) untuk mengenal pasti jenis projek yang sesuai.

Sementara itu Dennis berharap projek perumahan tersebut dapat dilaksanak­an bagi memberi peluang kepada penduduk di Telang Usan menikmati kemudahan perumahan yang terancang dan dilengkapi kemudahan. sedangkan bahasa tersebut digunakan di 52 negara lain di dunia.

Bahkan kebanyakan bahasa diguna dalam pemahaman Sains dan Teknologi, Internet, urus niaga perniagaan, pembelajar­an dan seni juga menggunaka­n bahasa tersebut

Masih ramai diplomat turut mengalami kesukaran berurusan di luar negara dalam BI dan tidak kurang golongan ibu bapa berbelanja banyak menambah pengetahua­n anak mereka agar fasih berbahasa Inggeris.

“Ingin saya tegaskan bahawa saya menyokong usaha Manyin menggalakk­an sekolah di Sarawak mempelajar­i BI,” tegasnya lagi semalam.

Pengenalan laluan unik itu selari pelan pengembang­an perniagaan AirAsia di Sarawak. Spencer Lee Ketua Komersial AirAsia Berhad

Projek dicadangka­n termasuk projek perumahan rumah kos rendah seperti Rumah Mesra Rakyat dan projek perumahan kos sederhana.

“Kita banyak menerima permohonan daripada ketua masyarakat dan penduduk di Telang Usan yang mempunyai duit untuk membeli rumah di kawasan ini namun tiada rumah untuk dibeli.

“Saya berharap projek perumahan dapat dilaksana merancak pembanguna­n di sini khusus Long Lama yang merupakan nadi kepada Telang Usan. Sebagai wakil rakyat di sini, saya mahu Long Lama terus pesat membangun,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia