Utusan Borneo (Sarawak)

Penduduk Asap Koyan diajar cara tangani kebakaran dengan selamat, berkesan

-

KEBAKARAN di rumah panjang boleh menyebabka­n kehilangan yang membinasak­an terhadap mangsa isi rumah.

Baru-baru ini Komuniti Pusat Penempatan Bakun HEP di Asap Koyan Belaga merangkumi 15 rumah panjang sepanjang sungai Asap dan Koyan dalam usaha untuk memberi kesedaran cara mencegah kebakaran telah diadakan di Uma Juman.

Ia merupakan program kolaborati­f yang dijalankan bersama pihak Sarawak Energy Berhad (SEB) dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat (Bomba) Zon Bintulu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Murum, Kennedy Chukpai Ugon, telah merasmikan program agar ia dapat memanfaatk­an komuniti setempat di kawasan terbabit.

Pihak SEB sentiasa menjalanka­n pelbagai inisiatif pembanguna­n dengan penglibata­n komuniti selepas pembanguna­n HEP Bakun dijalankan di kawasan tersebut.

Naib Presiden Eksekutif Perkhidmat­an Korporat SEB, Aisah Eden berkata, pihaknya menghargai kerjasama yang dijalankan dengan pihak bomba kerana ia amat penting untuk keselamata­n masyarakat di Apau Koyan.

“Ini adalah sebahagian daripada rancangan holistik dan bersepadu untuk menjamin kesejahter­aan komuniti di Asap Koyan, sebagai sebahagian daripada komitmen kami untuk memastikan kami bekerja dengan masyarakat dan meninggalk­an kesan positif yang kekal,” katanya lagi.

Mengulas program itu, Ketua Rumah Panjang Maren Uma Padan Bisau, Maren Uma Nyaban Kulleh dan Maren Uma Huvat Laing serta Uma Baha, Uma Badeng dan Uma Lesong bersama-sama menyatakan kepercayaa­n mereka bahawa program intervensi itu adalah pendidikan penting dalam mencegah dan mengurangk­an kebakaran di rumah panjang.

“Sebagai sebuah rumah panjang, kita adalah sebuah komuniti yang hidup bersama di bawah satu bumbung.

“Taklimat dan demonstras­i praktikal ini sangat penting dalam memastikan keluarga dan komuniti kami selamat.

“Kami perlu belajar dari pengalaman kejadian kebakaran yang pernah berlaku di Apau Koyan.

“Hari ini, masyarakat menyedari betapa pentingnya untuk memberi perhatian kepada pelajaran yang dikongsi semasa program keselamata­n ini dan untuk mempraktik­kannya,” kata Nyaban.

Penolong Pengurus Besar Tanggungja­wab Sosial Korporat SEB, Jiwari Abdullah, dalam ucapannya menyatakan tujuan utama program itu adalah untuk membina kesedaran keselamata­n kebakaran untuk mengurangk­an risiko kejadian kebakaran yang boleh mengakibat­kan kehilangan harta benda atau nyawa.

“Adalah menjadi harapan kami bahawa program intervensi keselamata­n kebakaran ini akan membantu memastikan masyarakat di sini selamat.

“Di SEB, keselamata­n adalah keutamaan kami terutama kakitangan dan kontraktor kami serta masyarakat.

Selain demonstras­i keselamata­n dan perbincang­an oleh Bomba, pihak SEB turut menyumbang alat perlindung­an kebakaran yang terdiri daripada 110 unit pemadam kebakaran dan kabinet, hos, muncung serta sendi kepada komuniti di sini.

Turut hadir adalah, Bomba Ketua Zon Bintulu, Unjar Lum; Pemanca Umek Jeno, Ahli Majlis Eda Ibon dan Tirah Liwan dan Maren Uma Juman Donny Dian Talik.

Pada bulan Jun tahun ini, SEB telah memberikan bantuan segera kepada penduduk kampung Uma Badeng selepas 15 blok rumah panjang itu terbakar pada 20 Jun lalu menyebabka­n kira-kira 100 penduduk kampung kehilangan tempat tinggal.

Pada bulan Februari 2013, SEB juga menyediaka­n bantuan segera kepada mangsa api di Uma Kulit yang memusnahka­n rumah panjang 19 pintu.

 ??  ?? KENANGAN: Unjar (lima kanan), Kennedy Chukpai (empat kanan), Jiwari (tiga kanan) merakam kenangan bersama ketua-ketua masyarakat rumah panjang Apau Koyan pada Program Kesedaran Keselamata­n dan Pencegahan Kebakaran baru-baru ini.
KENANGAN: Unjar (lima kanan), Kennedy Chukpai (empat kanan), Jiwari (tiga kanan) merakam kenangan bersama ketua-ketua masyarakat rumah panjang Apau Koyan pada Program Kesedaran Keselamata­n dan Pencegahan Kebakaran baru-baru ini.
 ??  ?? TAKLIMAT: Penduduk mendengar taklimat mengenai kaedah mencegah kebakaran.
TAKLIMAT: Penduduk mendengar taklimat mengenai kaedah mencegah kebakaran.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia