Utusan Borneo (Sarawak)

Lebih 50 ahli STU hadiri Perhimpuna­n Hari Guru Sedunia 2018

-

LEBIH 50 ahli Kesatuan Guru-Guru Sarawak (STU) menghadiri Perhimpuna­n Hari Guru Sedunia 2018 anjuran STU Bahagian Sri Aman di Sri Aman pada Sabtu lepas.

Program yang diadakan di sebuah hotel itu menyaksika­n dua pegawai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah dijemput untuk berkongsi tentang “Sistem Percukaian Penjawat Awam”.

Terdahulu, Pengerusi STU Bahagian Sri Aman, Goh Kaw Sze menyifatka­n ceramah oleh LHDN itu bermakna dalam suasana Bajet 2018 yang baharu dibentang oleh Perdana Menteri pada 27 Oktober yang serasi dengan tema Hari Guru Sedunia tahun ini “teaching in freedom, empowering teachers”.

Menurut Goh, Hari Guru Sedunia telah diraikan setiap 5 Oktober sejak tahun 1994, memandangk­an guru merupakan aset yang paling kritikal untuk ketahanan jangka panjang sesuatu masyarakat.

“Namun, pada hari ini, masih ramai guru di dunia ini tidak mempunyai kebebasan dan sokongan yang memadai untuk melaksanak­an tugas mereka.

“Lantaran itu, tema HGS pada tahun ini ditetapkan sebagai “mengajar dengan bebas, mengupayak­an guru”.

“Ini bermakna dunia memperakui nilai guru yang terupaya dan cabaran yang dihadapi oleh guru di serata dunia,” kata beliau.

Menurut beliau, seseorang guru yang terupaya bermakna guru telah dilatih secara berkualiti, memperoleh gaji yang wajar serta berpeluang mendapat pembanguna­n profesiona­lisme berterusan.

Tambah Goh, ia juga bermaksud guru mempunyai kebebasan untuk menyokong dan mendokong pembanguna­n kurikulum negaranya, serta mempunyai autonomi profesiona­l untuk menentukan cara atau kaedah yang sesuai demi pendidikan yang berkesan, inklusif dan saksama.

“Guru juga dapat mengajar dalam keadaan selamat, walaupun terdapat perubahan politik, ketidaksta­bilan serta konflik dalam masyarakat,” katanya.

Beliau mengajak ahli-ahli untuk menilai sejauh mana di Malaysia dan Sarawak telah mencapai aspek “guru terupaya” seperti yang digariskan dalam Kenyataan Bersama Hari Guru Sedunia 2017 yang dikeluarka­n oleh pihak UNESCO, ILO, UNICEF, UNDP dan EI.

Beliau menegaskan mengupaya guru untuk mengajar dengan bebas adalah penting, agar semua kanak-kanak dan orang dewasa di dunia berpeluang belajar, untuk mencetuska­n dunia yang lebih baik.

 ??  ?? PERHIMPUNA­N: Goh (duduk, tiga kiri) bersama ahli-ahli STU lain yang menyertai Perhimpuna­n Hari Guru Sedunia 2018 merakam kenangan.
PERHIMPUNA­N: Goh (duduk, tiga kiri) bersama ahli-ahli STU lain yang menyertai Perhimpuna­n Hari Guru Sedunia 2018 merakam kenangan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia