Utusan Borneo (Sarawak)

Rajin bertanya rahsia pemenang

-

INSTITUT Pengurusan Harta dan Kewangan Islam (IFWMI), Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Pusat Penyelidik­an Mizan dan Universiti Reitaku, Jepun baru-baru ini bekerjasam­a menganjurk­an persidanga­n bagi membincang­kan tentang impak revolusi industri terhadap masyarakat.

Pengarah persidanga­n itu Dr Nuradli Ridzwan Shah Mohd Dali berkata 10 pakar akademik mewakili Reitaku dan USIM membincang­kan tentang revolusi industri yang akan mengubah cara kehidupan masyarakat pada persidanga­n ‘Hubungan Malaysia–Jepun Di Dalam Kebangkita­n Revolusi Industri 4.0’ yang berlangsun­g di USIM.

“Pada Revolusi Industri 4.0, sistem robotik akan dapat membuat keputusan dengan gabungan IOT (Internet of Things), IOS (Internet of System) dan sistem biologikal.

“Apabila Revolusi Industri 4.0 ini mula berkembang, semua industri termasuk perbankan, pendidikan, perhotelan, pengangkut­an dan lain-lain akan terlibat. Secara amnya, banyak pekerjaan baharu akan dicipta dan jumlah produktivi­ti akan bertambah tinggi,” katanya dalam kenyataany­a di Nilai, baru-baru ini.

Nuradli Ridzwan Shah yang juga penyelidik IFWMI dan pensyarah Fakulti Ekonomi dan Muamalat USIM berkata manusia perlu mempunyai kemahiran yang kreatif dan berkeusaha­wanan untuk kekal relevan dan tidak boleh diganti oleh robotik.

Beliau berkata hasil rumusan kertas kerja yang dibentangk­an pada persidanga­n itu akan dibukukan untuk pembacaan umum. — Bernama SEKOLAH antarabang­sa Fairview Internatio­nal School (FIS), sebuah sekolah di Kuala Lumpur yang menawarkan program ijazah sarjana muda antarabang­sa (IB) akan membawa pelajarnya dalam ekspedisi sebanyak dua kali setahun bagi memberi mereka peluang menimba pengalaman dalam bidang kebudayaan, norma dan nilai yang diamalkan di dunia luar.

Ketua Ekspedisi FIS, Hakim Halim berkata pelajar FIS akan didedahkan dengan perjalanan seawal gred empat yang pelajarnya berumur antara lapan dan 10 tahun, bermula dengan perjalanan dalam negeri sebelum dibawa ke luar negara.

“Kami melakukan ini sejak 2009 dan ini merupakan tahun kelapan ekspedisi kami.

Setiap gred pergi ke tempat berlainan seperti Phuket (Thailand), Danau Toba (Indonesia) dan bagi gred 11 (umur 1517 tahun) seramai 163 pelajar dibawa ke Beijing.

“Mereka bermula dengan lawatan ke Port Dickson di EduResort kami, kemudian secara perlahan-lahan kami membawa mereka ke PERIBAHASA ‘malu bertanya sesat jalan’ menjadi antara pegangan seorang pelajar Kolej Poly-Tech MARA (KPTM) Kota Bharu, Kelantan sehingga berjaya mendapat purata nilai gred keseluruha­n (CGPA) 3.98 dalam Diploma Pengurusan Perniagaan.

Di atas kecemerlan­gannya itu, Ainul Nabila Roslan, 21, turut dinobatkan sebagai penerima Anugerah Platinum pada Majlis Konvokesye­n KPTM ke- mereka mempelajar­i dan mengalamin­ya sendiri bagi membangunk­an kemahiran awal mereka,” katanya kepada Bernama semasa kunjungan FIS ke Beijing dari 24 hingga 28 Okt.

Bagi Ekspedisi 2017 ini, lebih daripada 1,000 pelajar dibawa mengembara ke lapan destinasi seperti Danau Toba dan Bali di Indonesia, Bandaraya Ho Chi Minh (Vietnam), Siem Reap (Kemboja), Phuket dan Bangkok di Thailand selain Wuhan dan Beijing di China. 34 di Pusat Konvensyen Antarabang­sa Putrajaya (PICC), di Putrajaya baru-baru ini.

Menurutnya beliau sering bertanya kepada pensyarah mengenai sesuatu yang kurang difahaminy­a, selain memberi tumpuan penuh kepada pelajaran ketika di dalam kelas. “Walaupun saya agak pantas menghafal, tetapi saya juga berusaha, apabila tidak faham sesuatu perkara saya terus bertanya

FIS kini memiliki, mengurus lima kampus di bandar besar di Kuala Lumpur, Subang, Johor Bharu, Ipoh dan Pulau Pinang yang menawarkan program rendah, pertengaha­n dan diploma IB. Hakim berkata tujuan utama ekspedisi selain membantu pelajar mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaa­n akhir mereka, ia juga bagi memastikan pelajar dapat mengguna pakai apa yang telah mereka kepada pensyarah.

“Selain itu, saya juga mengamalka­n membaca al- Quran pada setiap hari dan sering menghubung­i ibu bapa saya di Ipoh, Perak,” katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis itu.

Ainul Nabila juga aktif dalam bidang kokurikulu­m antaranya sebagai exco pendidikan Majlis Perwakilan Pelajar KPTM Kota Bharu selain aktif berniaga dengan membuka kiosk imaginasi atau praktikal. Jadi menerusi lawatan ini pelajar akan lebih faham secara mendalam apa yang dipelajari di sekolah merangkumi semua subjek dan topik.

“Pelajar akan juga mengikuti program kemasyarak­atan sosial semasa ekspedisi yang membolehka­n pelajar makanan di kampus.

Graduan yang berasal dari Kedah itu sedang melanjutka­n pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda Perdaganga­n dengan pengkhusus­an dalam bidang kewangan di University of New South Wales, Australia.

Anak ketiga daripada empat beradik ini juga berhasrat melanjutka­n pelajaran ke peringkat sarjana selepas tamat pengajian dalam tempoh dua tahun lagi. — Bernama untuk memahami secara mendalam tentang tamadun masyarakat China sejak zaman dahulu hingga sekarang. Hakim berkata FIS mahu menghasilk­an pelajar yang seimbang dalam akademik dan mempunyai nilai. “Individu itu perlu memahami masyarakat luar dari segi kemanusiaa­n, boleh membantu yang lain, luar daripada zon selesa mereka dan boleh memahami gaya hidup masyarakat lain,” katanya yang bertugas sebagai guru di FIS sejak 2009.

Bagi Muhammad Noor Syafiq Mohd Zamri, 17, ekspedisi ini membolehka­nnya untuk mengguna apa yang dia telah pelajari dalam kelas dan melakukan perkara yang jarang d ilakukanny­a sebelum ini.

“Dua kemahiran utama yang saya gunakan di Bejing ialah komunikasi dan mengambil risiko kerana semasa satu kelas yang sertai, saya berpeluang bercakap dan berdebat dengan rakan-rakan kelas saya,” katanya.

Azra Azzahra Nordarzy, 15, pula mendapati banyak persamaan boleh didapati antara Malaysia dan China seperti arkitektur bangunan dan tokong.

“Di Malaysia bila kita melepasi kawasan masyarakat Cina, kita akan melihat rekabentuk arkitektur yang sama seperti di China. Ia mungkin lebih terperinci kerana mereka memiliki sejarah yang lebih mendalam di sini,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? RAHSIA KEJAYAAN: Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyampaik­an Anugerah Platinum kepada Ainul Nabila pada Majlis Konvokesye­n Ke-34 Kolej PolyTech MARA (KPTM) di Pusat Konvensyen Antarabang­sa Putrajaya (PICC) dekat...
— Gambar Bernama RAHSIA KEJAYAAN: Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyampaik­an Anugerah Platinum kepada Ainul Nabila pada Majlis Konvokesye­n Ke-34 Kolej PolyTech MARA (KPTM) di Pusat Konvensyen Antarabang­sa Putrajaya (PICC) dekat...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia