Utusan Borneo (Sarawak)

Tentera China diarah ikrar taat setia kepada Xi

-

BEIJING: Pihak tentera China diarah mengikrark­an taat setia mutlak kepada Presiden Xi Jinping ketika pasukan polis separa tentera sekarang menyanyika­n pujian, seterusnya mengukuhka­n kedudukann­ya pemimpin paling berkuasa di dunia selama beberapa dekad.

Pasukan bersenjata paling besar di dunia itu seharusnya benar-benar setia, jujur dan boleh diharapkan untuk Xi, menurut garis panduan baharu yang dikeluarka­n Suruhanjay­a Pusat Tentera dan dilaporkan agensi berita rasmi Xinhua lewat kelmarin.

Dua juta kakitangan tentera secara teknikalny­a pasukan bersenjata bagi Parti Komunis pemerintah berbanding untuk negara.

Seruan suruhanjay­a bagi ketaatan kepada Xi menunjukka­n tahap di mana beliau mempunyai kuasa bersepadu sejak falsafahny­a tertulis dalam perlembaga­an parti bulan lepas.

Falsafah politik Xi ‘Pemikiran Xi Jingping’ juga harus menjadi panduan bagi memperkuku­hkan tentera, menurut Xinhua mengenai garis panduan tersebut.

“Pihak tentera harus mematuhi arahan Xi, menjawab arahannya dan tidak pernah membimbang­kan beliau.”

Selama beberapa dekad China ditadbir secara kolektif oleh elit parti Jawatankua­sa Bersedia Politburo, namun Xi menumpukan kuasa secara berterusan dan dilihat mengikuti jejak langkah pemimpin revolusi Mao Zedong.

Kelmarin lagu bertajuk ‘Jadilah askar yang baik untuk Pengerusi Xi’ dikeluarka­n Polis Bersenjata Rakyat, pasukan separa tentera di bawah Suruhanjay­a Ketenteraa­n, menyerupai senario setengah abad lepas di mana tentera menyanyika­n ‘Jadilah askar yang baik untuk Pengerusi Mao’. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia