Utusan Borneo (Sarawak)

Muaythai: M’sia pamer aksi cemerlang gondol dua emas

-

KUCHING: Malaysia mempamerka­n aksi cemerlang dengan menggondol dua emas dan tiga perak pada Kejohanan Muaythai Remaja Dunia Kepakaran Seni Mempertaha­nkan Diri berlangsun­g di Jincheon, Korea Selatan dari 3 hingga 5 November lalu.

Kejayaan itu meletakkan skuad negara menduduki tangga kelima secara keseluruha­n.

Pingat emas negara disumbang oleh petinju Sabah, Riedzwan Norsyahmie Daud dalam kategori 48kg lelaki dan Kallens Barthez Jafili menerusi kategori 57kg lelaki. MUKAH: Ibu bapa serta orang ramai sekitar Mukah dijemput hadir memeriahka­n Hari Sukan Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Penipah diadakan (9 November).

Naib Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SK Sungai Penipah, Nanang Balai berkata temasya itu bermula 4 November lalu dengan pelbagai aktiviti diadakan.

Riedzwan berjaya mengatasi Kristian Narca dari Filipina manakalaKa­llensmenun­dukkan wakil Paskistan, Khanadil.

Manakala seorang lagi wakil dari Sabah, Kenny Jafili menyumbang perak dalam kategori 67kg lelaki selepas tewas kepada Jeong Seong Uk dari Korea Selatan.

Wakil Sarawak, Mohd Eswandy Hasan menghadiah­kan perak kedua dalam kategori 63.5kg lelaki selepas tewas kepada Bryan Ray Siglos dari Filipina.

Nurul Syahirah Shahrin Borhan melengkapk­an kutipan

“Kita merangka pelbagai permainan, sukan dan kebudayaan untuk disertai oleh bukan sahaja ibu bapa malah terbuka kepada orang ramai,” katanya.

Hari ini (8 November), acara diteruskan dengan sukaneka baling telur, cari gula-gula dalam tepung, menjala botol dan melontar buah.

Manakala pada sebelah tiga perak negara selepas tunduk kepada Liane Benito dalam kategori 48kg wanita.

Presiden Persatuan Muaythai Negeri Sarawak (PMNS), Jumaat Ibrahim merakamkan tahniah kepada semua petinju yang berjaya mengharumk­an negara pada kejohanan dunia itu.

“Setinggi-tinggi terima kasih kita ucapkan kepada Majlis Sukan Negeri Sarawak (MSNS) dan Kementeria­n Belia dan Sukan Sarawak (KBSS) atas sokongan sehingga membolehka­n Sarawak turut menghantar wakil pada kejohanan tersebut,” katanya di sini semalam.

Dua beradik intai peluang sertai Kejohanan Golf Remaja Asia Enagic

malamnya diadakan malam kebudayaan iaitu persembaha­n nyanyian PIBG, pertanding­an pakaian lucu dan beradu suara karaoke peringkat saringan.

Pada hari terakhir esok (9 November), sebelah siang diadakan acara balapan lelaki dan wanita 100 meter, larian berganti-ganti 4X100 meter, larian 5,000 meter dan tarik tali. KUCHING: Dua beradik, Angel Hii dan Saxon Hii mengintai peluang untuk menyertai Kejohanan Golf Remaja Asia Enagic di Okinawa, Jepun pada April tahun depan.

Kedua-dua pemain remaja itu menempah tiket ke temasya tersebut selepas cemerlang pada peringkat Kelayakan Golf Remaja Malaysia Enagic di Kelab Golf Permas Jaya minggu lalu.

Angel merekod markah 155 (77, 79) untuk menewaskan 14 pesaing lain dalam kategori Bawah 14 Tahun wanita. Tempat kedua dan ketiga dirangkul Grace Chin dari Kuala Lumpur (156) dan Fong Zi Yu dari Selangor (159).

Ini percubaan kedua Angel (13 tahun) untuk melayakkan diri ke kejohanan berprestij itu selepas sekadar menduduki tempat kedua tahun lalu.

Dalam kategori Bawah 14 Tahun Lelaki, Saxon meraih 77 markah pada Sabtu dan 76 pada Ahad lalu untuk mengumpul keseluruha­n 153 markah.

Bagaimanap­un, beliau akur tunduk dengan lima pukulan di tangan juara dari Johor, Nor Harith manakala Mohd Afiq dari Kuala Lumpur di tempat ketiga dengan 154 markah.

Kejayaan Angel dan Saxon turut dikongsi ayah mereka, Albert Aloysious Hii sambil menyifatka­n ia pencapaian terbaik dilakarkan oleh anakanakny­a.

“Mereka turut layak ke Jepun pada tahun lalu selepas muncul naib juara dalam kategori masing-masing. Kali ini mereka akan ditaja oleh penganjur untuk bertanding pada kejohanan itu.

“Bagaimanap­un, mereka bakal berdepan cabaran sukar kerana terpaksa bersaing dengan pemain-pemain terbaik dari Asia seperti Filipina, Thailand, India, Malaysia, Singapura, Korea Selatan, Taiwan dan Jepun,” kata Albert sambil berharap Angel dan Saxon beroleh pengalaman berguna dari kejohanan itu.

 ??  ?? TAHNIAH: Angel menerima hadiah daripada jurulatih Jepun, Susumu Matsumoto.
TAHNIAH: Angel menerima hadiah daripada jurulatih Jepun, Susumu Matsumoto.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia