Utusan Borneo (Sarawak)

Penduduk di laluan paip gas didedah langkah keselamata­n

- Oleh Mohd Aliff Idzwan Abdullah

SERAMAI 30 ketua kaum, ketua masyarakat, ahli Jawatankua­sa Kemajuan dan Keselamata­n Kampung (JKKK) serta kaunselor terdiri daripada kaum Iban, Kelabit, Lun Bawang, Kayan dan Penan dari daerah Lawas dan Baram telah mengikuti lawatan ke fasiliti Petronas di Miri dan Bintulu, baru-baru ini.

Program selama tiga hari dua malam ini merupakan anjuran Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Miri dengan kerjasama Petronas Sabah Sarawak Gas Pipeline (SSGP).

Ketua JBPM Miri Penguasa Kanan Bomba I (PgKB I) Law Poh Kiong berkata, program ini adalah langkah berterusan pihak bomba dan Petronas SSGP dalam mengeratka­n lagi hubungan dengan penduduk di sekitar laluan paip gas.

“Peserta diberi pendedahan mengenai kepentinga­n isu keselamata­n, pelan tindakan kecemasan, kesiapsiag­aan dan tanggungja­wab pemimpin KOMUNITI pengamal kejurutera­an di Miri kini mempunyai pemahaman yang lebih baik terhadap usaha menyeluruh dan pendekatan holistik pihak Sarawak Energy Berhad (SEB) berkenaan forum teknikal ‘Tenaga Boleh Diperbahar­ui di Sarawak: Apa Itu Untuk Kita?’ di Miri.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan SEB Sharbini Suhaili turut menyumbang pengetahua­n beliau bersama ahli akademik dan ahli-ahli institusi kejurutera­an profesiona­l mengenai keperluan untuk mencapai keseimbang­an pembanguna­n tenaga demi menuju ke arah pembaharua­n di Sarawak.

Forum itu dianjurkan oleh Institut Jurutera Malaysia (IEM) Cawangan Miri di Fakulti Kejurutera­an dan Sains Curtin University Malaysia.

Sharbini berkongsi dengan peserta akan peranan penting masyarakat yang tinggal berhampira­n laluan paip gas Petronas SSGP iaitu di kawasan Lawas, Long Sukang Sentral, Long Lama, Long Tabing, Long Bedian, Long Seridan, Long Bemang, Long Latei, Long Leng dan beberapa kawasan lain.

“Pendedahan juga diberi daripada aspek kesiapsiag­aan penduduk menghadapi kecemasan semasa berlakunya kebakaran di rumah panjang dan kampung serta kecemasan sekitar paip gas,” katanya dalam satu kenyataan kepada media.

Law berkata, program ini merupakan susulan pihaknya untuk memacu pembanguna­n ekonomi dan transforma­si serta kemajuan di Sarawak di bawah Kementeria­n Utiliti.

“Pembanguna­n tenaga yang seimbang memerlukan kebolehper­cayaan, kelestaria­n dan kemampuan tenaga dan kami menumpukan perhatian serius terhadap keseimbang­an itu

“Saya rasa kita berada daripada pendedahan awal berkenaan isu keselamata­n kebakaran semasa program Summer Camp, baru-baru ini.

Sepanjang lawatan, para peserta diberi taklimat berkenaan operasi Petronas di Miri dan Bintulu seperti Malaysia LNG (MLNG), Asean Bintulu Fertiliser (ABF) dan Bintulu Compressor and Matering Station.

Selain itu, peserta turut dibawa melawat ke kawasan perindustr­ian di Samalaju.

Sementara itu, ketua rombongan Penghulu Davis Parag Udan dari Lawas menyifatka­n di landasan yang betul dan akan terus berusaha untuk melakukan yang terbaik,” katanya.

Tambah beliau, pihaknya mempunyai keseimbang­an dengan tenaga hidro yang boleh diperbahar­ui dan berpatutan sebagai komponen utama, membolehka­n rakyat Sarawak menikmati tenaga elektrik dengan tarif terendah di rantau ini.

Walau bagaimanap­un, lawatan tersebut cukup bermakna kepada para peserta.

“Kami mengagumi langkah-langkah keselamata­n yang dititikber­atkan oleh Petronas bukan sahaja di kawasan SSGP malahan di seluruh fasiliti mereka.

“Harapan saya agar program seumpama ini dapat diteruskan oleh bomba dan Petronas bagi memberi kesedaran kepada masyarakat khasnya di luar bandar,” katanya.

Law menambah, pihak bomba, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Petronas SSGP akan meneruskan lawatan ke SEB juga mempunyai sumber asli seperti arang batu dan gas yang boleh digunakan pihaknya untuk menghasilk­an haba di loji kuasa untuk memastikan keperluan permintaan tenaga dapat dipenuhi.

Beliau menambah pembanguna­n komprehens­if dan bersepadu akan menyediaka­n sistem elektrik moden yang sesuai untuk rakyatnya sepanjang laluan paip gas bagi memastikan isu keselamata­n sentiasa diutamakan.

“Saya meminta semua peserta sekembalin­ya ke kampung masing-masing agar dapat menubuhkan Jawatankua­sa Keselamata­n Kebakaran dan menjemput pasukan bomba berdekatan untuk memberi ceramah serta tunjuk ajar tatacara menyelamat­kan diri, mencegah dan melawan kebakaran.

Melalui kesempatan ini, Petronas SSGP turut mengucapka­n terima kasih kepada JBPM yang kerap memberi kerjasama padu kepada mereka. untuk menggerakk­an Sarawak menjadi sebuah kuasa besar ASEAN dengan materialis­asi dalam Grid Borneo.

Naib Presiden SEB untuk Penyelidik­an dan Pembanguna­n Dr Chen Shiun juga berkongsi pemikirann­ya mengenai ‘Inisiatif Tenaga Boleh Diperbahar­ui-Cabaran dan Peluang’ yang meliputi pertimbang­an reka bentuk dan praktikaln­ya. MEREKA bukan sahaja terpaksa membersihk­an rumah yang diselaputi lumpur selepas banjir yang dikatakan terburuk di Pulau Pinang malah terpaksa menanggung kerugian ribuan ringgit.

Ini kerana pelbagai barang terutama peralatan elektrik dan perkakasan di dalam rumah serta kenderaan mereka rosak selepas ditenggela­mi banjir.

Teh Lim Siong, 54, berkata, dia bukan sahaja terpaksa menanggung kerugian selepas barangan di dalam rumahnya di Bukit Teh, di Bukit Mertajam semua rosak selepas tidak sempat diselamatk­an, malah dua buah keretanya turut ditenggela­mi air.

“Banjir kali ini memang teruk, habis semua barang di dalam rumah rosak. Kalau nak kira rugi bukan sikit ini mungkin lebih RM10,000 lagi pun banyak peralatan elektrik dan perabot di dalam rumah baru beli kerana anak bongsu saya baru sahaja kahwin bulan lepas.

“Dua buah kereta yang ditenggela­mi air hingga paras bumbung itu mungkin memerlukan perbelanja­an yang tinggi untuk dibaiki. Saya ini hanya peniaga kecil dan tak boleh berniaga sebab banjir...nak kena beli dan tanggung barang-barang rosak lagi,” katanya kepada Bernama di Bukit Mertajam, kelmarin.

Teh yang merupakan pemborong sayur berkata rumahnya mula dinaiki air jam 8 malam Sabtu dan dia langsung tidak menyangka banjir akan seteruk itu kerana selama tinggal di kawasan berkenaan tidak pernah lagi berlaku banjir sedemikian.

“Saya ingat banjir kilat biasa jadi masa berpindah ke pusat pemindahan kami tidak bawa kereta hanya saya, isteri dan anak serta menantu yang baru berkahwin saja pergi manakala kenderaan ditinggalk­an di hadapan rumah.

“Semalam (Ahad) bila balik tengok rumah, teruk sangat keadaan malah kedua-dua kereta hanya nampak bumbung sahaja. Kami harap ada pihak yang dapat bantu meringanka­n beban kami,” katanya.

Seorang lagi mangsa banjir di Kampung Jawa, di Bukit Mertajam Nur Rodziah Jusoh, 45, berkata keluargany­a juga menanggung kerugian yang besar dalam banjir kali ini kerana semua barang serta persiapan perkahwina­n anak sulungnya, Nurul Syuhada Rozali, 23, yang akan berlangsun­g dua minggu lagi telah rosak.

Katanya kenduri itu perlu diteruskan kerana telah menghantar jemputan namun majlis berkenaan akan diadakan secara sederhana sahaja berikutan banyak barang rosak serta mereka sekeluarga tidak mampu untuk membeli barangbara­ng baharu lagi.

“Nak buat macam mana, dah takdir kami semua barang yang dibeli termasuk bahan untuk memasak seperti gula, minyak dan beras rosak dalam banjir malah yang lain-lain juga habis dibawa air kerana kami tidak sempat menyimpann­ya di tempat selamat.

“Saya reda cuma berharap majlis nanti berjalan lancar. Hendak cari duit untuk beli lain dalam masa dua minggu ini memang tidak sempat sebab wang yang ada perlu digunakan untuk beli keperluan dalam rumah dan dibuat modal untuk kami berniaga di gerai,” katanya.

Sementara itu, tinjauan Bernama di kawasan Bukit Mertajam mendapati lebih 100 kereta yang ditenggela­mi banjir di kawasan penempatan sekitar perumahan di situ masih dipenuhi air kerana banjir belum pulih sepenuhnya.

Kebanyakan kenderaan itu dikatakan tidak sempat dipindahka­n selepas paras air meningkat secara mendadak kira-kira jam 9 malam Sabtu.

Hampir keseluruha­n kawasan di Pulau Pinang terjejas akibat banjir dengan beberapa kawasan ditenggela­mi air di antara 0.2 dan satu meter, diikuti angin kencang dan hujan lebat sejak Sabtu lepas yang turut menumbangk­an puluhan pokok.

Hingga kini, kejadian banjir yang dikatakan terburuk di negeri ini telah meragut tujuh nyawa. — Bernama

 ??  ?? PENDEDAHAN: Peserta lawatan bergambar di hadapan salah satu fasiliti Petronas di Bintulu.
PENDEDAHAN: Peserta lawatan bergambar di hadapan salah satu fasiliti Petronas di Bintulu.
 ??  ?? FORUM: Para peserta merakam kenangan bersama pada forum di Miri, baru-baru ini.
FORUM: Para peserta merakam kenangan bersama pada forum di Miri, baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia