Utusan Borneo (Sarawak)

TalentCorp tubuh panel penasihat industri, Talent Compact 4.0

-

KUALA LUMPUR: Talent Corporatio­n Malaysia Bhd (TalentCorp) telah mengumumka­n penubuhan Talent Compact 4.0, panel penasihat industri yang bermatlama­t untuk menangani keperluan startegi bagi modal insan yang dipertingk­atkan untuk Pelan Tindakan Masa Depan Pekerjaaan Kebangsaan.

Panel tersebut yang dipengerus­ikan oleh ahli Lembaga Pemegang Amanah TalentCorp, Datuk Seri Idris Jala, menggabung­kan 10 pakar mewakili industri utama dan baru muncul di Malaysia, dan akan bertindak sebagai panel penasihat bebas untuk membantu dalam pembanguna­n pelan tindakan.

“Talent Compact 4.0 merupakan satu inisiatif yang tepat pada masanya, kerana tenaga kerja yang bersedia untuk masa depan sedia adalah penting bagi memastikan kejayaan Malaysia dalam pasaran yang berdaya saing pada masa hadapan.”

“Dengan gabungan kepakaran dan pengalaman panel, Talent Compact 4.0 akan menyediaka­n negara kita dengan panduan strategik yang sangat diperlukan untuk membantu mengemudi agenda bakat negara ke arah yang betul,” kata Idris kepada pemberita di sini kelmarin.

Ahli panel Talent Compact 4.0 terdiri daripada bekas Ketua Setiausaha Kementeria­n Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri, Tan Sri Dr Rebecca Fatima Sta Maria; Bekas Pengerusi Suruhanjay­a Sekuriti Malaysia, Tan Sri Zarinah Anwar; Ketua Eksekutif Kumpulan CIMB, Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) General Electric Malaysia, Datuk Mark Rozario.

Ahli panel yang lain adalah Presiden/ Ketua Pegawai Eksekutif Siemens Malaysia, Datuk Prakash Chandran; Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia, Datuk Yasmin Mahmood; CEO DiGi Telecommun­ications, Albern Murty; Pengarah Urusan IBM Malaysia, Chong Chye Neo; Ketua Pegawai Modal Insan KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya 1,500 perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dijangka menggunaka­n Zon Perdaganga­n Bebas Digital (DFTZ) tahun depan, kata Timbalan Menteri Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri Datuk Chua Tee Yong.

DFTZ dilancarka­n oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Pengasas Alibaba Jack Ma pada 3 Nov lepas.

“Kami menggalakk­an lebih banyak PKS menggunaka­n DFTZ sebagai platform untuk pengusaha mengekspor­t produk mereka kerana ia akan memendekka­n proses dokumentas­i dan pelepasan dan membolehka­n mereka mempunyai jangkauan global yang lebih besar,” katanya kepada Kumpulan Malayan Banking Bhd, Nora Abd Manaf; Pengarah Urusan Google Malaysia, Vietnam, Filipina dan Pasaran Baharu Muncul, Sajith Sivanandan.

Revolusi Industri Keempat (Industri 4.0), yang dicirikan oleh perkembang­an teknologi sebagai daya penggerak bagi pertumbuha­n ekonomi, sedang mengubah semula kerja dalam pelbagai sektor, geografi dan peringkat dalam sesebuah organisasi.

Talent Compact 4.0 dijangka akan memberi pandangan serta strategi bagi memastikan ekosistem modal insan negara cukup bingkas dan bersedia untuk menghadapi cabaran masa depan dan kesannya ke atas pekerjaan, tempat dan pemberita selepas melancarka­n Persidanga­n Antarabang­sa Institut Akauntan Malaysia (MIA) 2017 di sini semalam.

Chua berkata MIA boleh memainkan peranan penting dalam menyediaka­n perkhidmat­an tambah nilai dengan menasihati PKS untuk memperbaik­i diri dari segi produk, pertumbuha­n dan aktiviti pengembang­an.

“Mereka boleh menggalakk­an pemilikmen­ghubungi agensi yang berkaitan untuk membantu mereka dari segi eksport,” katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Chua berkata Malaysia jelas mengikuti aliran digitalisa­si dengan peruntukan RM245 juta dalam Bajet 2018 bagi syarikat mengguna pakai konsep pembuatan pintar. tenaga kerja.

“Sekarang ini, TalentCorp meletakkan keutamaan dalam memastikan Malaysia mampu membuat peralihan yang lancar ke arah tenaga kerja yang bersedia untuk Masa Depan Pekerjaan. Dengan Pelan Tindakan Masa Depan Pekerjaan Kebangsaan yang mengenal pasti peluang dan risiko yang akan timbul daripada Industri 4.0, kita akan berupaya untuk merangka dan menentukan strategi serta tindakan yang perlu ke arah masa depan agar tenaga kerja Malaysia bersedia untuk menghadapi masa depan.

“Memandangk­an perkara ini membabitka­n kepentinga­n negara, komitmen oleh pakarpakar industri dan pendokong

“Penggunaan digital penting untuk memastikan Malaysia menjadi negara yang lebih kompetitif serta meningkatk­an perdaganga­n dan pelaburan.

“Dalam usaha untuk mencapai status negara 20 terkemukas­eperti yang dicatatkan dalam inisiatif TN50, perniagaan perlu mengikuti perkembang­an terkini dan mengguna pakai trend mega seperti globalisas­i, masa depan digital, revolusi industri 4.0 dan kebangkita­n keusahawan­an,” katanya.

Bertemakan Memperluas Batasan, Akan Masa Depan Yang Relevan”, persidanga­n dua hari ini menarik 3,000 perwakilan daripada sektor perdaganga­n dan perindustr­ian, sektor awam, ahli akademik dan awam. — Bernama modal insan sebagai ahli panel Talent Compact 4.0 akan memastikan TalentCorp mengambil kira perspektif penting yang diperlukan bagi pelan peringkat kebangsaan yang relavan dan mampu dilaksanak­an,” katanya.

TalentCorp merupakan sebuah agensi Kebangsaan yang memacu startegi modal insan Malaysia ke arah menjadi sebuah hab modal insan yang dinamik dengan bekerjasam­a dengan sektor awam dan swasta untuk melaksanak­an inisiatif yang mampu menarik, memupuk dan mengekalka­n kepakaran yang diperlukan bagi memenuhi keperluan modan insan pada masa kini dan akan datang. — Bernama KUALA LUMPUR: Sistem pendidikan Malaysia perlu menyemai pengetahua­n dalam teknologi komunikasi dan maklumat ( ICT) dengan lebih awal, khususnya dalam kalangan pelajar sekolah menengah, untuk melahirkan inovator bagi menangani keperluan negara ke arah ekonomi digital.

Bekas Menteri Perdaganga­n Antarabang­sa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz, berkata masanya sudah tiba untuk sistem pendidikan negara merangsang pelajar bagi mempelajar­i asas pengkomput­eran dan bagaimana mereka boleh memberi kesan kepada sistem kewangan tradisiona­l dan sebagai pembawa pembaharua­n.

“Bukan kerohanian, pengajaran moral atau bahasa kebangsaan yang akan digunakan dalam sistem, yang akan dipakai adalah bahasa ICT dan pengkomput­eran,” katanya kepada pemberita sempena Persidanga­n Asia Pasifik mengenai Isu- Isu Perakaunan Antarabang­sa 2017 di sini kelmarin.

Persidanga­n empat hari itu, dihadiri oleh 300 peserta antarabang­sa dari 30 buah negara, dianjurkan secara bersama oleh California State University dengan Universiti Antarabang­sa Unitar.

Sebelum itu, dalam ucapannya, Rafidah berkata, teknologi dan inovasi baharu amat diperlukan, terutamany­a bagi memanfaatk­an sumber sedia ada. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia